آرزوی ما توسعه‌ی تحقیقات پیرامون بندر کنگ است… تحقیقات نه شبه تحقیقات!

یادداشت زیر از طرف دکتر علیرضا عظیمی، مدیر واحد تحقیق و توسعه هنرمعماری در پاسخ به مطالب منتشر شده در وبسایت کوبه است. حقوق این یادداشت بر عهده ی ایشان است و هنرمعماری آنلاین آماده انتشار پاسخ متقابل است.


به مدیریت وبسایت و کانال تلگرامی کوبه

از طرف علیرضا عظیمی

مدیر واحد تحقیق و توسعه‌ی مؤسسه‌ی فرهنگی هنری هنرمعماری

نظر به انتشار یادداشت(؟!) « کاشفانِ [نه چندان] فروتنِ بندر کنگ » به قلم شهاب الدین تصدیقی و مسائل طرح شده در آن در کوبه، پاسخنامه‌ی زیر جهت انتشار در آن رسانه‌ی محترم تقدیم می‌گردد؛ هرچند اینجانب کمتر به فرمایشات ابراز شده‌ی یاران، خصوصاً آنانکه که برد ایشان به بیشتر از فضای مجازی نمی‌رسد واکنش نشان می‌دهم لیکن نظر به رسالت معلمی خود و دلسوزی مادامی که برای کوبه داشتم، ترجیح به انجام فعل کنونی گرفتم. پیشاپیش تذکر می‌دهم که این موضع شخص اینجانب به عنوان یکی از خوانندگان و هواداران جریان کوبه است و نه مجموعه‌ای که حقیر در آن در حال خدمت رسانی هستم. ناگفته پیداست که موضع و واکنش هنرمعماری می‌تواند چیزی کاملاً متفاوت از این یادداشت باشد.

 

۱-  ابتدا به ساکن لازم به یادآوری است که اینستاگرام هنرمعماری صدای «هنرمعماری» است و نه هیچ فرد دیگری. هر آنچه در این صفحه منتشر می‌شود بصورت کامل مستقل از افراد و نهادها و توسط هنرمعماری تولید و منتشر می‌شود. کسانیکه گمان می‌کنند این صفحه متون و دغدغه‌های دیگر یاران را منتشر می‌نماید نه آن یاران را شناخته‌اند و نه هنرمعماری را. نسبت دادن این متون به دیگر اشخاص هرچند باعث ایجاد کدورت در این عزیزان شد اما متأسفانه چیزی جز تحلیل‌های نادرست نگارنده‌ی محترم یادداشت منتشر شده در کوبه را به ذهن نمی‌رساند.

۲-  پست اینستاگرامی مذکور با هدف اطلاع رسانی و جلوگیری از سوءاستفاده‌ی برخی از مطالعات انجام شده در مورد بندر تاریخی کنگ بوده است و کمی بیشتر که در ادامه‌ی متن بدان خواهم پرداخت. امری که از وظایف بنیادین هر رسانه‌ای است. خصوصاً هنرمعماری که مسئولیت خطیر برگزاری دوسالانه را بر عهده دارد.

 

۳-  کامنت‌های دانشجویان درج شده در زیر یکی از پست‌های اینستاگرامی هنرمعماری که مورد اشاره‌ی آقای تصدیقی بودند به درخواست یکی از اساتید دانشگاهی و در جهت حفظ شأنیت مقام دانشجو حذف شدند. باعث تأسف است که دانشجویان  « چیزهایی » می‌نویسند که استادان آنها که در سطوح بالا و از نزدیک با هنرمعماری در حال همکاری هستند باید درخواست حذفشان را بدهند. امیدواریم زین بعد شاهد اینگونه رفتارهای هیجانی از جانب قشری که قرار است در آینده سکان مملکت را در دست بگیرند نباشیم زیرا همگان همچون هنرمعماری برخورد نمی‌کنند. اساساً حساب اینستاگرامی هنرمعماری کامنت حساب‌های فیک را برای جلوگیری از اتلاف زمان ارزشمند خوانندگان خود حذف می‌نماید، کسی را بلاک نمی‌کند و پاسخ سوألات و انتقادات را در چارچوب رسالت آگاهی بخشی خود می‌دهد.

 

۴- هنرمعماری و مجموعه‌های همکار بسیار فروتنانه در حال خدمت رسانی در عرصه‌هایی هستند که حتی ذکر لیست‌وار آنها در قالب این نامه قابل طرح نیست و اساساً خیلی از آنها به دلایل اعتقادی رسانه‌ای نمی‌شوند. توقع نداریم هرکسی از این مسائل مطلع باشد. رعایت و ترویج ادب کار علمی که خود منظومه‌ای از مفاهیم ارزشی است از آن جمله هستند. متأسفانه در مورد موضوع بندر تاریخی کنگ شاهد تخلفات و بداخلاقی‌های علمی متعددی بودیم و هستیم و اخیراً نیز شاهد آن هستیم که هرکسی هر ترشح ذهنی‌ای را که در نخستین بازدید از کنگ بدست می‌آورد را منتشر می‌نماید. باور داریم این قبیل رفتارها و نوستارهای غیرعلمی جز ایجاد حساسیت و انحراف از مسیر اصلی چیزی نخواهد داشت. همانگونه در مورد مطالعات معماری ایران این انحراف‌ها و اشتباهات علمی به وفور یافت می‌شود که قطعاً دوستان کوبه خود به آن بهتر از این حقیر واقف هستند. امیدواریم دوستان متوجه باشند هر کاری علمی‌ای صرفاً منجر به دستاورد تحقیقاتی نمی‌گردد، نمونه‌‌ی دغدغه‌ی طرح شده توسط حقیر قطعاً در کتابخانه‌ی پردیس هنرهای زیبا، بخش پایان‌نامه‌ها یافت می‌گردد.

 

۵- اتفاقاً باعث افتخار ما است که بندر تاریخی کنگ مسئله‌ی پژوهش بسیاری از تلاش‌های علمی کشور شده است. قطعاً این مهم حاصل اقدامات اطلاع رسانی این رسانه و خیلی قبلتر از ما، محصول تلاش‌های دفتر معماری پلسار پارت است. تا آنجا که بنده اطلاع دارم، موضوع طراحی بسیاری از آتلیه‎های دانشگاهی، موضوع بسیاری از پایان نامه‌ها و تلاشهایی از این دست به کنگ اختصاص یافته است. هنرمعماری و دفتر معماری پلسارپارت به مراتب برای تحقق بهتر این امور حمایت‌هایی را انجام داده‌اند که نیاز به تبلیغات ندارد. « انحصار طلب » خواندن این مجموعه‌های خصوصی نشان دیگری از تحلیل‌های نادرست جناب تصدیقی و نگارش بر اساس فرضیات حدسی و صرفاً اطلاعات شفاهی و اینستاگرامی دارد!

 

۶- در دفاع از سرکار خانم دکتر شیوا آراسته‌ی عزیز این بند را می‌نویسم؛ با تأکید بر این نکته که ایشان هیچ نقشی در مطلب منتشر شده در حساب اینستاگرام هنرمعماری ندارند و ما براساس اخبار واصله‌ی خود و تحقیقات پسین و جلسات بعدی اقدام به انتشار محتوا می‌نماییم. باید بدانید که بنده شخصاً به «تضارب افکار» بیشتر از «تفاهم» ایمان دارم و از قضا در مسائلی با استاد والامقام خود، سرکار خانم دکتر آراسته اختلاف نظر داشته و دارم اما هیچگاه هیچ کدام از این مطالب باعث نشده است که ارزش‌های ایشان را قبضه، تصاحب یا زیر سوأل ببرم. شفاف ابراز می‌دارم… تمام تحقیقات قبل از خانم دکتر آراسته در مورد کنگ تا جایی که ما در فضای انتشار عقاید و اهل رسانه هستیم حتی ارزش انتشار در وبسایت را نداشتند و دارای خطاهایی علمی متعددی بودند. از متن جناب تصدیقی مثالی می‌آوردم تا پیوند متن بنده و ایشان نیز قوام بیشتری یابد. ایشان از فیلم «ناخدا خورشید» نام بردند. منکر ارزش‌های سینمایی اثر نمی‌شوم اما لازم به ذکر است که در تیتراژ پایانی همان فیلم به نام بندر تاریخی کنگ اشاره‌ای نشده است و از بندر لنگه نام برده شده است! آیا این مثال برای عمق ناآگاهی ما کافی نیست؟ چند کتاب در باب معماری سنتی ایران، معماری خانه‌های تاریخی، خانه و فرهنگ و طبیعت و…  چاپ شده است؟ در تمام این کتابها یک کلمه در مورد بندر تاریخی کنگ نوشته نشده است….. شده است؟ کافیست؟ ما نمی‌توانیم واقعیت را تحریف کنیم، شناخت جامعه‌ی معماران از بندر تاریخی کنگ و مسئولان کشوری مرهون زحمات خانم دکتر آراسته است. ۲۰ سال پیش  مطالعات کنگ توسط سرکار خانم دکتر آراسته آغاز شد، و نتایج آن بصورت تحقیقی مفصل و مکتوب در مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی موجود است و در ادامه نتیجه‌ی تحقیقات اخیر ایشان روی بافت و معماری کنگ نیز توسط بخش انتشارات مجموعه‌ی هنرمعماری در حال چاپ در قالب کتابی نفیس است.

 

۷- آنچه که در پست مذکور به عنوان دغدغه ذکر شده است این موضوع است که نظر به برگزاری سومین دوسالانه‌ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران توسط هنرمعماری و ابلاغ فراخوان مسابقه‌ی طراحی اکوکمپ در بندر تاریخی کنگ، دانشجویان عزیز و شرکت کنندگان گرامی مستحضر باشند که برخی به دنبال نشر مطالب و فروش مضاعف آن و کسب شهرت به دلیل نیاز علمی دوستان هستند. امری که در فضای دانشگاهی ما متأسفانه شایع است. در این وضعیت وظیفه‌ی دبیرخانه دوسالانه است که اعلام نماید که هر مطالب به ظاهر علمی نباید برای طراحی‌ها به عنوان منبع و ملاک لحاظ گردد. واضح است که طراحی بر اساس اطلاعات غلط تنها باعث اتلاف سرمایه‌های کشوری می‌شود. اتفاقاً ما منتظر موج مطالعات و تحقیقات در مورد بندر تاریخی کنگ هستیم و از نشر آنها نیز استقبال می‌کنیم اما بعید است این مهم با ارسال پستی دانشجویان به دفاتر معماری و بندر کنگ و روش‌های ابداعی برخی دانشگاهیان مهیا شود!

 

۸- برای ما به عنوان بخش حرفه‌ای معماری که از قضا با مسائل علمی و تحقیقاتی سروکار داریم آنگونه به نظر می‌رسد که برخی دانشجویان ما دچار سوءتفاهم شده‌اند. توصیه می‌کنیم استادان این عزیزان، سوءتفاهم بوجود آمده در خصوص «نوشتن معماری» را برای این جوانان رفع نمایند و مسیری که در آموزش معماری در چند دهه‌ی اخیر طی کرده‌اند را به کناری وانهند تا شاهد تربیت معمار – محققان بهتری باشیم. اعتراف می‌کنیم – همانگونه که همه‌ی مجامع علمی خود مستحضر هستند – که هیچ ارتباط منطقی و مفیدی بین خروجی دانشگاه و نیازهای صنعت نداریم.

 

۹- در نهایت توصیه‌ای به دوستان کوبه که با ما نیز چندان غریب نیستند. همانگونه که اطلاع دارید ما بر ترویج نقد و نظریه در فضای معماری ایران تأکید داریم. ما معتقدیم باید تمام نظرات ابراز و نوشته شوند تا فضای اندیشه توسعه یابد لیکن نباید متون ما در جهت تضییع حقوق دیگران یا عکس واقعیت باشند. این وظیفه‌ی سردبیر و دروازه‌بانان خبر یک رسانه است. ما از کوبه بابت تلاش در این زمینه تشکر می‌نماییم و امیدواریم در راه خود مستدام باشند و در حفاظت از ارزش‌های موجود موفق‌تر باشند.

۱۳۹۶-۱۱-۷ ۲۲:۵۲:۲۱ +۰۳:۳۰ ۷ بهمن ۱۳۹۶|نقد و نظریه دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار