کارگاه «بررسی پیوند عکاسی و معماری» با عنوان «خلق الساعه!» و با حضور « ابراهیم روحی» به عنوان یکی از برنامه های جنبی کارگاه عکاسی «دید نو؛ اثر نو» در حوزه هنری استان اردبیل، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، رحمان مجرد، مسوول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اردبیل و مدرس کارگاه های عکاسی، در خصوص برگزاری این کارگاه ها، گفت: این سری از کارگاه ها در راستای آشنایی علاقمندان با شاخه های مختلف عکاسی و کسب تجربه های هنرمندان و فعالان این عرصه در زمینه های مختلف صورت می پذیرد.

مجرد افزود: کارگاه حاضر با هدف بررسی تحولات در هنر عکاسی و همچنین کنکاشی بر مفاهیم عکاسی معماری و عکاسی شهر این مسوول اظهارداشت: کارگاه «بررسی پیوند عکاسی و معماری» در ادامه این جلسات با پرداخت به مسائلی همچون؛ تاریخ مختصر ورود عکاسی به ایران، عکاسی معماری، پیوند بین عکاسی و معماری، جذابیت فرمی در معماری و گرایش عکاسان فرم گرا به آن، عکاسی خلاقه یا هنری معماری و... از ساعت ۱۶ روز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۶ به مدت ۲ ساعت برگزارشد.

در همین ارتباط بخوانید!  انتشار شماره ۴۵ فصلنامه هنرمعماری + پوستر اولیه فراخوان سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

 

 

ابراهیم روحی، مسوول این کارگاه در ابتدا با اشاره به پیدایش عکاسی و رواج روش های گوناگون آن در ایران، گفت: پیدایش عکاسی و رواج روش‌های گوناگون این فن در ایران، با اختلاف حدود سه سال از اعلام موجودیت عکاسی در فرانسه روی داده‌است. صنعت عکاسی بر روی کاغذ حساس در سال ۱۸۳۹ میلادی بوجود آمد و در سال ۱۸۴۱ میلادی پلاک های شیشه برای عکاسی اختراع گردید و از قرائن موجود این اختراعات و همه انواع وسائل عکسبرداری دو تا سه سال پس از اینکه به بازار می‌آمد بطور هدیه بدست پادشاه ایران می‌رسید.

روحی، تصریح کرد: در دنیای پیشرفته امروزی که با تحولات بسیار شگرفی مواجه هستیم؛ عکس و عکاسی به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی روزمره ما درآمده است. عکاسی عام ترین و پرمخاطب ترین هنر و زبان مشترکی است که با گسترش تدریجی و آرام خود، تاثیر بسیاری بر انتقال فرهنگ ها، سنت ها، آیین ها و ... داشته و بهترین وسیله بازنمایی معماری است.

در همین ارتباط بخوانید!  انتشار شماره ۴۵ فصلنامه هنرمعماری + پوستر اولیه فراخوان سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

 

 

این فارغ التحصیل معماری و عکاس، افزود: ظهور چنین حرکتی بدون هیچ ادعایی به کمک پدیده عکاسی صورت گرفته است که باید زبان آن را شناخت و پیام آن را انتقال داد. عکاسی طی تکامل خود از نقاشی و آتلیه به عکاسی مستند، ورزشی، اجتماعی، خبری و... رسیده است و حال نیز در تمامی علوم از جمله شهرسازی و معماری همچون ابزاری برای ثبت وضع موجود شهرها و روند تکامل آن به کار می رود.

این هنرمند اظهارداشت: ثبت و درک عکس ها به عنوان رویدادهایی از شهر و فضاهای شهری و محله های شهری می تواند در ادراک بصری از محیط نقش بسزایی داشته باشد و چه آشنایی عکاس معماری با تاریخ معماری، هنر معماری و اجزاء معماری و شهرسازی بیشتر باشد، کار عکاسی آسان تر و عکس های او نیز با دیگران متفاوت خواهد بود.

در همین ارتباط بخوانید!  انتشار شماره ۴۵ فصلنامه هنرمعماری + پوستر اولیه فراخوان سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران