مقدمه

بررسی نمونه‌های مختلف معماری در سراسر جهان نشان می‌دهد که در شکل گیری هر بنای معماری موفق از لحاظ زیبایی، عملکرد، پاسخ دهی به اهداف مورد نظر و...، غیر از تبحر طراحان و مجریان ساختمانی در حوزه‌ی مهارت‌های تخصصی، خودِ نحوه‌ی نگرش و درک آنان و کارفرمایان از موضوع نیز بسیار مؤثر است. در سطحی بالاتر، عمیقتر و مؤثرتر، نباید تأثیر نحوه‌ی نگرش دولت مردان و سیاست گذاران کلان مملکت در مسائل مختلف را نیز در شکل‌گیری آثار و مجموعه‌های معماری نادیده گرفت. شیوه‌ی تفکر و نگرش طراح در خصوص فضای عملکردی معماری، مثلاً نمایشگاه، در چگونگی طراحی مؤثر است، اگر او از فواید و نتایج فراوان مثبت اجتماعی اقتصادی سیاسی حاصل از حضور یک نمایشگاه قدرتمند و موفق در سطح جامعه آگاه باشد، چگونگی اندیشه و به تبع آن، سپری شدن روند طراحی بسیار متفاوت از زمانی خواهد بود که وی اطلاع و اعتقاد چندانی نسبت به مسائل فوق نداشته باشد. گروه طراحانی که مسئله را خوب درک کرده باشد، با وسعت دید بیشتری به موضوع و طراحی معماری توجه کرده و ضمن در نظر گرفتن کلیه‌ی مسائل مؤثر در امر طراحی،در زمینه‌ی به کارگیری استانداردها، سرانه‌ها، فضاهای مورد نیاز و... با سخاوت بیشتری عمل کرده و حتی به منظور موفقیت بیشتر، عملکردها و فضاهای خاص و متفاوتی را برای مجموعه‌ی خود نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه در نظر می‌گیرد.

کارفرمایان پروژه‌های بزرگ و ملی، یعنی دولت و زیرمجموعه‌های آن، از طریق سیاست گذاریها، عملکرد، اعطای اعتبارات و تسهیلات خاص و... در این زمینه تأثیرگذارند و باید دانست که عملکرد دولت، نتیجه‌ی چگونگی نگرش و ادراک موضوع توسط دولتمردان است .

از این رو، به اعتقاد نگارنده، هنگام بررسی یک اثر یا مجموعه نباید تنها به مسائل مرتبط با معماری توجه کرد و بنا را از آن جهت و با آن زاویه‌ی دید مورد ارزیابی قرار داد، زیرا تفکرات مدیریتی کلان که در پس زمینه‌ی شکل گیری هر اثر وجود دارد، بر تمامی جنبه‌های مربوط به آن، تأثیر می‌گذارد. در شماره‌های پیشین هنر معماری، شهر اینترنتی دوبی را به عنوان یکی از مجموعه‌های اداری نوین مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا به بررسی مرکز تجارت جهانی دوبی و شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی دوبی، که در همان مرکز برگزار شد، خواهیم پرداخت.

در نتیجه‌ی وجود و ارج نهادن و حمایت از اندیشه‌های مدیریتی بلند مدت و اجرای دقیق آنها، دوبی که در گذشته‌های نه چندان دور صحرایی بیش نبود و اکثر مردم آن از طریق ماهیگیری و...  به امرار معاش می‌پرداختند، در سال ۲۰۰۳ بزرگترین شهر اقتصادی خاورمیانه شناخته شده است. صحرا و ماهیگیری جای خود را به برجهای بلند و ساختمان‌های مختلف فعال در زمینه‌های مختلف اقتصادی داده‌اند و هنوز به این حد هم قانع نبوده و به دنبال شرایط بهتر هستند. آخرین و بهترین مدل محصولات و صنایع مختلف از زمین، دریا و هوا به دوبی وارد می‌شود و این شهر به مرکز تجاری مهمی در منطقه تبدیل شده است، تا حدی که حتی بازرگانان کشورهای مختلف برای خرید محصولات مورد نیاز در کشور خود به آنجا مراجعه می‌کنند.

بحث و بررسی درباره‌ی دوبی نیازمند فرصت دیگری است، اما در اینجا به بررسی یک مجموعه‌ی نمایشگاهی از نظر معماری و با توجه به  اندیشه‌های بازِ مدیریتیِ حمایت کننده و سیاست گذار پرداخته خواهد شد. مسئولان این سرزمین، در حال حاضر دارای تفکر «اولین» و «ترین» شده‌اند، یعنی می‌خواهند هرگونه امکانات یا خدماتی  برای نخستین بار در دوبی ایجاد شود یا اگر قبلاً در مکانهای دیگری وجود داشته، نمونه‌ی ساخته شده در دوبی بسیار خاص و ویژه باشد و عباراتی مانند بزرگترین، بلندترین، مجهزترین و... به دنبال نام آثار معماری ساخته شده در آنجا بیاید. نتیجه‌ی این نگرش و سیاست، اجرای بزرگترین پروژه‌های ساختمانی با اِعمال بالاترین استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی بین المللی در تمامی مراحل طراحی، ساخت و نظارت و در کوتاه‌ترین زمان به وسیله‌ی شرکت‌های صاحب نام بین المللی است. حتی پروژه‌های عظیم در مرکز شهر با کمترین آلودگی صوتی و محیطی و بدون ایجاد مزاحمت‌های عمومی به درستی به کار خود ادامه می‌دهند.

مرکز تجارت جهانی دبی

این مرکز در ابتدای خیابان شیخ زاید در فاصله‌ی پانزده دقیقه‌ای از مرکز شهر، محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی مختلفی است که سالانه در دوبی برگزار می‌شوند. هر سال بیش از پنجاه نمایشگاه، از جمله نمایشگاه‌های نفت، مواد بهداشتی، لوازم آرایشی، فرآورده‌های غذایی، مصالح ساختمانی، برق و الکترونیک، تبلیغات، صنعت چاپ و... در آن برگزار می‌شود.

مرکز تجارت جهانی دارای چهار بخش اصلی است:

  1. برج
  2. تالارهای نمایشگاهی
  3. مرکز همایشها
  4. هتل آپارتمان
در همین ارتباط بخوانید!  چند قطعه مبلمان از کارگاه نجاری | مارسل برویر

 برج

برج مرکز تجارت جهانی دوبی که همچون نشانه‌ی شاخصی برای شناسایی محل نمایشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سال ۱۹۷۹ افتتاح شد و از آن موقع یکی از چشمگیرترین عمارتهایی است که در آسمان دوبی می‌درخشد . این برج با ۳۹ طبقه و ۱۸۴ متر ارتفاع یکی از بلندترین ساختمانهای این ناحیه است. مستأجران آن صاحب نامترین شرکت‌های فعال بین المللی هستند که ۲۸ طبقه از برج را اشغال کرده‌اند . دفاتر شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، مسترکارت، مرکز انتشارات سونی و... از کشورهای مختلف در آن استقرار یافته‌اند. کنسولگری‌های امریکا، استرالیا، سویس، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن نیز در این برج قرار دارد.

تالارهای نمایشگاهی

این بخش دارای ۹ سالن بسیار وسیع و مجهز به سیستم تهویه‌ی مرکزی  با فضای خالص بیش از ۳۷۰۰۰ متر مربع است که در قالب یک ساختمان یک طبقه با سقف‌های مرتفع و فضاهای مختلف خدماتی، تفریحی با دسترسی‌های بسیار راحت طراحی شده است. اخیراً سه سالن فرعی نیز به آن اضافه شده است.

مرکز همایشها  

این مرکز با وجهه‌ی بین المللی و جهانی و با بهره مندی از تالارها و امکانات مختلف دارای مزیتهای قابل توجهی برای برگزاری مراسم سخنرانی و جلسات مختلف تا جمعیت ۶۰۰۰ نفر است. مدرنترین سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع، امکانات و تجهیزات سمعی بصری، ترجمه‌ی همزمان و... در آن پیش بینی شده است.

هتل آپارتمان

این هتل در نزدیکی برج مرکز تجارت جهانی دوبی و مرکز نمایشگاهی بین المللی در خیابان شیخ زاید قراردارد و شامل ۴۹۲ آپارتمان با امکانات کامل رفاهی، مبلمان و سرویس شبانه روزی است. این بخش برای اسکان شرکت کنندگان در نمایشگاه پیش بینی شده و آپارتمانهای یک، دو و سه خوابه‌ی آن به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه قابل اجاره هستند.

بازدید از نمایشگاه و شرکت در آن

پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب راهنمای کاملی تهیه می‌شود که شامل اطلاعات زیر است:

مقدمه و معرفی، اطلاعات عمومی مورد نیاز، اسامی غرفه داران به ترتیب حروف الفبا، نقشه‌ی قسمتهای مختلف نمایشگاه همراه با نشان دادن محل استقرار غرفه‌ی هر شرکت (ارائه‌ی انواع کروکیها با اطلاعات و جزئیات متفاوت تا برای هرکس در حد نیاز او قابل استفاده باشد).

اطلاعات کامل شرکت کنندگان و غرفه داران و معرفی آنان، برای راحتی و دسترسی سریعتر به اطلاعات، بر اساس معیارهای مختلف در چند نوع طبقه بندی ارائه می‌شود:

-     براساس کشور

-     براساس نوع محصول

-     بر اساس نام شرکت

کار مجریان و برگزارکنندگان پس از برگزاری نمایشگاه نیز به اتمام نمی‌رسد، آنان با ارائه‌ی گزارش دیگری راجع به نمایشگاه، آن را از جنبه‌های مختلف اقتصادی، آمار بازدیدکنندگان، درجه‌ی رضایتمندی آنان از بخشهای مختلف و دستاوردهای نمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند و به طور خلاصه جمع بندی تمام عیاری با یک روند سیستماتیک و هدفمند در مورد نمایشگاه انجام می‌شود.

ثبت نام

از ماه‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه، امکان ثبت نام رایگان از طریق شبکه‌ی اینترنت برای بازدید کنندگان وجود دارد. این روش برای بازدیدکننده سبب صرفه جویی در زمان هنگام مراجعه به نمایشگاه می‌شود ، زیرا در آن زمان با ارائه‌ی برگه‌ی چاپ شده‌ی حاوی  بارکد خاص خود او، کارت بازدید نمایشگاه در زمان کمتر از سی ثانیه به وی تحویل داده می‌شود. در صورت عدم ثبت نام اینترنتی، فرد مجبور است حدود پنج دقیقه با پر کردن فرمی که در همان محل توزیع می‌شود، ثبت نام کرده و اطلاعات مورد نیاز اختیاری و اجباری را وارد کند و سپس به بازدید بپردازد.

در مورد لباس و نحوه‌ی پوشش بازدیدکنندگان هیچ مانعی وجود ندارد و می‌توان با لباس اسپرت و راحتی آستین کوتاه یا لباس رسمی و کت و شلوار به بازدید مشغول  شد. بنا به تجربه‌ی شخصی، استفاده از لباس رسمی برای برقرار کردن ارتباطهای تجارتی موفق با نمایندگان شرکت‌های دیگر بهتر است.

در مورد استفاده از لباس رسمی، هیچگونه نگرانی به خود راه ندهید، زیرا سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع مرکزی، با وجود وسعت زیاد ساختمان و شمار زیاد بازدیدکنندگان در بالاترین حد کارایی و بازدهی قرار دارد.

ثبت نام پیش از برگزاری نمایشگاه، اطلاعات مفیدی در رابطه با بازدیدکنندگان از جمله تعداد بازدیدکننده، ملیت آنان، سطح سواد و تحصیلات، علاقه ‌مندیها و... در اختیار مسئولان برگزاری قرار می‌دهد تا براساس آن، راحت‌تر و با دقت بیشتر نسبت به برنامه ریزیها و پیش‌بینی مسائل بپردازند. در نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک در سال ۲۰۰۵، پس از ثبت نام از طریق اینترنت و دریافت  بارکد مخصوص در محل نمایشگاه بر مبنای بارکد، کارت ویژه‌ی مخصوص هر نفر چاپ می‌شد و پس از آویزان کردن کارت از گردن، این بارکد به هنگام ورود یا خروج به هر تالار، از طریق حسگرهای مخصوص خوانده می‌شد و از لحاظ امنیتی و آماری و... در بررسیها به راحتی قابل ثبت و پیگیری بود که چه افرادی با چه ملیتی در چه ساعاتی از کدام تالارها بازدید کرده‌اند. نکته‌ی جالب توجه این است که در این نمایشگاه، بازدیدکنندگان برای درخواست اطلاعات تکمیلی و بروشور نیازی به صرف زمان و تکمیل فرمهای مخصوص که شامل اطلاعات آدرس وشماره تلفن و... است، ندارند، زیرا غرفه‌داران با کشیدن اسکنرهای دستی مخصوص روی بارکد کارت هر شخص، کلیه‌ی اطلاعات شخصی وی را که در هنگام ثبت نام در فرم الکترونیکی وارد کرده است، دریافت می‌کنند. در صورت عدم استفاده از چنین روشهایی،می‌توانید حساب کنید که یک بازدید ساده از نمایشگاه و فقط پر کردن چند فرم درخواست اطلاعات، چه زمان زیادی را از غرفه داران و بازدیدکنندگان هدر می‌دهد.

در همین ارتباط بخوانید!  صندلی توپی اثری از ارو آرنیو | علی رضا صالح راستین

 نمایشگاه بین‌المللی مبلمان و تزئینات داخلی، دکوراسیون و طراحی داخلی (ایندکس)

نمایشگاه ایندکس یکی از موفقترین نمایشگاهها در سطح جهان بوده و هرساله تعداد دیدارکنندگان و مؤسسات شرکت کننده در این نمایشگاه رو به افزایش است. در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۱۵۰۰ شرکت تولیدکننده از ۵۷ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کردند. این افراد در تمام نقاط جهان در زمینه‌ی ساخت بناهای مسکونی، تجاری و عمومی فعالیت دارند. تغییراتی که در قانون‌های مالکیت در دوبی داده‌اند، باعث شده است که خارجیان بیش از گذشته به فعالیت در این منطقه روی آورند و این باعث رونق بیش از پیش بازار محصولات مورد استفاده در زمینه‌ی تزئینات داخلی شده است. وضع قانون‌های جدید در زمینه‌ی حمایت از سرمایه گذاران و برطرف ساختن بعضی از موانع حتی به ظاهر جزئی و ساده در این امر، باعث ورود منابع مالی فراوان به این منطقه شده است.

موقعیت جغرافیایی دوبی باعث شده که این منطقه به یکی از مهمترین مراکز صادرات و واردات و تجارت بین‌المللی تبدیل شود و خود این امر نیز در موفقیت نمایشگاه ایندکس بی‌تأثیر نیست. دوبی پل ارتباطی کشورهای مختلف است و انواع کالاها و محصولات از طریق آن به بازارهای ایران، افغانستان، چین، کشورهای شمال آفریقا و دیگر کشورهای عربی منتقل می‌شود. ایندکس برای بازدیدکنندگان و غرفه داران، یک فرصت آرمانی برای ملاقات و رویارویی و آغاز یا گسترش  روابط و دادوستد تجاری با دیگر ملل است.

این نمایشگاه نمایانگر رشد صنعت تزئینات داخلی در این منطقه است، بازتابی است از کاربرد روزافزون آن در ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و... که در این منطقه و دیگر کشورها ساخته یا بازسازی می‌شوند. جالب توجه است بدانید هر سال تنها چند روز پس از اتمام برگزاری نمایشگاه، فعالیت‌های مختلف تبلیغاتی و معرفی و... در بسیاری از کشورها راجع به آن آغاز می‌شود، که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

یکی از بزرگترین نمایشگاه‌هایی که تاکنون در مرکز نمایشگاه‌های دوبی برگزار شده، ایندکس ۲۰۰۶ بود. این نمایشگاه شامل ده سالن اصلی و پاویون و دو مسیر اصلی ارتباطی عریض بود که قابلیت سرویس دهی به بازدیدکنندگان و غرفه داران را داشتند.

ایندکس یکی از بزرگترین و مهمترین نمایشگاه‌ها در خاورمیانه است و محصولاتی که در آن به نمایش گذاشته می‌شوند از لحاظ کیفیت و تنوع با محصولاتی که در نمایشگاههای امریکا و اروپا عرضه می‌شوند، برابری می‌‎کند. نمایش و عرضه‌ی محصولات در ایندکس در چهار بخش کلی صورت می‌گیرد:

  1. پارچه و پرده و منسوجات و محصولات وابسته
  2. مبلمان
  3. کفپوش
  4. روشنایی

لازم به ذکر است در زمینه‌ی طراحی داخلی در این نمایشگاه حتی به جزئی‌ترین اقلام نیز توجه شده و طراحان برای آن موارد نیز تفکر کرده و ایده‌های مختلفی ارائه داده‌اند. در اینجا فقط اقلام عمده فضای داخلی، مانند مبلمان، دیوارپوش و... ارائه نشده و علاوه بر آن، انواع صنایع دستی کشورهای مختلف، از جمله مجسمه‌های بزرگ و کوچک، انواع قابها با سبکهای نقاشی متفاوت و... و حتی قاشق و چنگال‌های طرح‌دار و ویژه، زیربشقابی‌های دست ساز و دستباف مطابق با انواع سلیقه‌ها عرضه می‌شود.

ایندکس باعث می‌شود تمام غرفه داران و شرکتهای ارائه دهنده‌ی انواع محصولات در این نمایشگاه با نمایندگان، تجار، توزیع کنندگان عمده و طراحانی از همه‌ی کشورهای دنیا در ارتباط باشند. در سال ۲۰۰۶، درصد بازدیدکنندگان از قسمتهای مختلف نسبت به کل جمعیت بازدید کننده به شرح زیر بود:

۳۸%از بازدیدکنندگان تجاری از خود دبی

۲۷% از بازدیدکنندگان از ابوظبی و دیگر شیخ نشینهای امارات

۱۵% از بازدیدکنندگان از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی

۲۰% از بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر مانند مصر، هند، ایران، افریقای شرقی و اروپا

در همین ارتباط بخوانید!  مسابقه: سمت دیگر | هنرمعماری آنلاین

در سال ۲۰۰۶، ۱۵۷۵ شرکت از ۵۷ کشور دنیا در قالب  ۱۳۸۹ غرفه در این نمایشگاه شرکت کردند که در مقایسه با سال ۲۰۰۵، که ۱۴۴۳شرکت از ۵۶ کشور ۱۲۵۱ غرفه را بر پا کرده بودند، افزایش خوبی را نشان می‌دهد. بنا به آمار و اظهار نظر غرفه داران، دیدارکنندگان و مطبوعات، سطح بازدیدکنندگان در حد بالایی بود و اکثر آنان افراد متخصص و حرفه‌ای فعال در زمینه‌ی صنعت دکوراسیون داخلی بوده‌اند. پرسشنامه‌هایی که غرفه داران در طول زمان برگزاری نمایشگاه پر کردند، نشان می‌دهد  که ۵۱%  غرفه داران کیفیت بازدیدکنندگان را در حد خوب و تنها ۸% آنان، بازدیدکنندگان را از لحاظ فنی ضعیف ارزیابی کرده‌اند.

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در نمایشگاه از طریق فرمهای ثبت نام پرشده در محل نمایشگاه و فرمهای اینترنتی، بیش از ۰۰۰/۱۰۲ قلم جنس و فعالیت، مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان بوده است که در جدول به تفکیک دسته بندی محصولات مختلف آورده شده است. همچنین در نمودار، تحلیل بازدیدکنندگان تجاری بر حسب نوع فعالیت و علاقه‌مندی به بخشهای مختلف صنعت تزئینات داخلی ارائه شده است. فضای اشغال شده توسط غرفه‌های نمایشگاهی در ایندکس ۲۰۰۶ برابر با ۰۰۰/۶۱ متر مربع بود.

تبلیغات نمایشگاه

۶۷ بیلبورد تبلیغاتی از ۹ کشور در ۲۷ نقطه نصب شد. تبلیغاتی درباره‌ی نمایشگاه توسط ۲۷ شرکت مطبوعاتی مختلف در ۹/۱ میلیون نسخه روزنامه به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی منتشر شد. ۹۷۷/۱۳۲ نامه‌ی الکترونیکی و دعوتنامه برای صاحبان صنایع فعال در این زمینه، ۸۷۱/۲ بلیت و دعوتنامه برای مهمانان ویژه و در حدود ۰۰۰/۳۰۰ بلیت برای بازدیدکنندگان با پتانسیل خوب فرستاده شد. در بیش از ۰۰۰/۲۰۰/۱ نسخه روزنامه، مقاله به زبانهای انگلیسی و عربی راجع به ایندکس و مسائل مرتبط با آن منتشر شد. بیش از ۰۰۰/۴۳۰ پیام کوتاه، تجار و فعالان صنعت را از برگزاری نمایشگاه مطلع ساخت. اطلاع‌رسانی از طریق پخش مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف از شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیویی و روزنامه نیز مرتباًدر حال انجام بود. سایت رسمی نمایشگاه مرتبا به روز می‌شد و آخرین اطلاعات موردنیاز غرفه‌داران و بازدیدکنندگان را در اختیار آنان قرار می‌داد. برنامه ریزیهای مربوط به نمایشگاه براساس اطلاعات ثبت شده توسط بازدیدکنندگان انجام می‌گرفت و در موارد بسیاری از نظریات و پیشنهادهای مؤثر استقبال شد؛ به عنوان نمونه، بنا به پیشنهاد بازدیدکنندگان سایت ایندکس، پیش از برپایی نمایشگاه،آنان خواستار تغییر ساعت بازگشایی از ۱۱ صبح به ۸ صبح بودند که هیئت برگزاری با توجه به آمار بالای افراد دارای این خواسته، تغییر ساعت را پذیرفت. در حین برگزاری نمایشگاه، جلسات سخنرانی، نمایش اسلایدی مختلف و... نیز بر طبق برنامه‌های از پیش اعلام شده، انجام می‌گرفت. سالانه همزمان با برپایی نمایشگاه، مسابقه‌ی طراحی مخصوص دانشجویان دانشگاه‌های دوبی برگزار می‌شود. پرسشنامه‌های مختلفی نیز در طول نمایشگاه به منظور آمارگیری میان غرفه داران و بازدیدکنندگان توزیع شد.

طبق آماری که بخش بازرگانی ایندکس منتشر ساخت، گردش مالی بازار محصولات تزئینات داخلی و مبلمان در سال ۲۰۰۵ در حدود ۶ بیلیون دلار بود. رشد این بازار به دلیل توسعه و گسترش صنعت ساخت وساز در سالهای اخیر است که باعث نیاز بیشتر به کاربرد محصولات تزئینات داخلی در بناهای ساخته می‌شود. در سال ۲۰۰۳، این صنعت دارای ۱۳%، در دارای ۱۵% و در سال ۲۰۰۵ دارای ۱۸% رشد بوده است. آمار نشان می‌دهد که مرکز اصلی معاملات مبلمان و محصولات مربوط به دکوراسیون داخلی در منطقه‌ی خلیج فارس، دوبی است و این شهر با وجود کوچکی و جمعیت نه چندان زیاد، مرکز ثقل منطقه به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۵ میزان واردات مرتبط با این صنعت در حدود ۵/۱ بیلیون دلار بود.

عمده ترین صادرکنندگان محصولات دکوراسیون داخلی به دوبی و درصد سهم آنها از بازار عبارت است از:

ایتالیا                                         ۳۰%

چین                                          ۱۵%

ایالات متحد امریکا                         ۷%

اسپانیا                                         ۴%

انگلیس                                        ۳%

پس از اتمام نمایشگاه هرسال، اطلاعات مربوط به نمایشگاه سال آینده بر روی وب سایت رسمی آن به نشانی:

http://www.indexexhibition.com قرار می‌گیرد.

بررسی اعداد و ارقام ارائه شده در این گزارش، با در نظر گرفتن میزان ورود پروازهای هواپیمایی روزانه به دوبی، محاسبه‌ی حق ویزای گردشگران، حداقل پولی که خرج خواهند کرد، در آمد حاصل از فروش اجناس و مبادلات تجاری بازرگانان، درآمد حاصل از بازدید مکانهای دیدنی و...، محاسبه‌ی بخشی از درآمد سالانه‌ی دوبی را ممکن می سازد که به روشنی نشانگر اثرات وجود مدیریت سیستماتیک، قدرتمند وخلاقانه در این قطعه زمین ۴۰۰۰ کیلومتر مربعی  بین شارجه و ابوظبی است.

منابع:

http://www.indexexhibition.com

http://www.dmgdubai.com

http://www.dwtc.com

نخستین کتاب به زبان فارسی درباره‌ی دوبی، حمید نقیه

انتشارات پلاس پوینت، ۱۳۸۳٫