طراحی از ۳deluxe

متن از لاؤرا بوسّی

عکس‌ها از فلوریان کرزه، امانوئل راب

شرکت‌­ها گاهی از معماری به عنوان ابزار ارتباطی استفاده می‌­کنند. اگر معماری به‌­خوبی برنامه‌­ریزی و اجرا شود، می‌­تواند چهره­‌ی کمپانی‌­ها را تغییر داده و به آن‌ها منزلتی شبیه به «حامیان هنر» ببخشد. برای شرکت گلاسکوخ دقیقاً همین اتفاق افتاده. این شرکت طراحی یک پاویون نمایشگاهی چندمنظوره را که به ارائه‌­ی محصولات شیشه‌­ای، با عنوان Leonardo ، اختصاص داده شده، به ۳deluxe transdicdiplinary design (این ترجمه­‌ی نام کامل این شرکت آلمانی به انگلیسی است) سپرد. ۳deluxe متشکل از سی نفر طراح است که همگی در عصر دیجیتال رشد کرده‌اند.

مجموعه فعالیت‌­هایی که ۳deluxe‌ انجام می‌­دهد، بی‌­اینکه زحمت زیادی به خود بدهد، طیفی بسیار وسیع را شامل می‌­شود: من­جمله معماری، طراحی صنعتی، طراحی ؤِب، هدایت و طراحی و سازمانده‌ی رویدادهای رسانه‌­ای در مقیاس کلان، مانند مراسم اختتامیه‌­ی بازی‌­های جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ که در استادیوم المپیک برلین برگزار شد.

در باد دریبورگ (Bad Driburg)، معماران تمام تلاششان را صرف این کردند که ساختمانی با «شخصیت دوگانه» بیافرینند. ساختمان در یک ضلع با «هندسه» تعریف و تقریباً به شکلی مدرنیستی از چشم‌­انداز اطرافش متمایز می‌­شود: یک جعبه‌­ی سفید که علی‌­الظّاهر با پوسته‌ای شیشه­‌ای پوشیده شده. در ضلع دیگر، فضایی جذّاب قرار گرفته، که در واقع جریان سیّالی است از تسلسل پرسپکتیوهای اکسپرسیونیستی، که گویی در تعقیب یکدیگرند. طرز ایستادن خانه هم خود نشان­‌دهنده­ی نوعی اکسپرسیونیسم است: به‌­عوض ستون‌­های واقعی و قابل­تشخیص، عناصری که ظاهری اُرگانیک دارند، از دل زمین «روئیده­‌اند». البته، این دو جهان در نقط‌ه­ای با یکدیگر تلاقی می‌­کنند، و این نقطه درست مانند آئینه‌­ای است که «آلیس» از طریق آن پا به «سرزمین عجایب» گذاشت. بیرون جعبه عمداً طوری طراحی شده که تأثیری «سراب­مانند» ایجاد کند. نمای ساختمان، یک سلسله‌­ی ادامه‌دار از پانل­‌های لمینِیت شده­ (هر کدام به ابعاد ۲ در ۶ متر) است که تصاویری ترنسپرنت درون آن‌ها گذاشته شده؛ با استفاده از تکنیک چاپ دیجیتال، عکس‌­های آنالوگ از مناظر طبیعت خارج شهر درون لایه­‌های شیشه‌­ای قرار داده شده است: شاخسار پربرگ و باریکه‌­ی ابرهای در حال پرواز، که بسته به فصل، متفاوت به نظر می‌­رسند. بنا بر این، اگر چه ساختمان با طبیعت پیرامونش تعریف می‌­شود، ظاهر و رنگ‌­ها و سایه­‌های آن، با توجه به موضع دید ناظر و کیفیت نوری که بر بنا می‌­تابد، تغییر می‌­کند.

در ورای هایپررئالیسمِ تصاویر دیجیتالی، کنترل سازه­ای سفت و سختی در حال وقوع است؛ در اتصالات پانل‌­های شیشه‌­ای، که نشکن و بدون چارچوب هستند، کابل­‌های نازک فولادی از سقف به زمین متصل شده، و همچنین فنرهای دیسکی برای ایجاد موازنه و بالابردن مقاومت ساختمان در برابر فشار باد و جلوگیری از دِفُرمه­‌شدن آن نصب شده است.