معرفی پروژۀ «فروشگاه کفش کودک آرتمن» اثری از استودیو معماری آرخه( از تهران)

از طرح‌های برگزیده دومین دوسالانه ملی و شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳)


وضع پیشین

این مغازه کوچک، به وسعت ۳۰ متر مربع پیش از مداخلات، دارای کاربری تهیه غذا بود. مغازه دارای ارتفاعی بلند و نیم طبقه ای بود که دسترسی به آن از طریق پله فلزی گردی انجام می شد. کل فضای مغازه یک فضای واحد بود که در آن نیاز به فضاهای خدماتی و انبار احساس می شد. وسعت کم فضا باعث شده بود بهره بردار قبلی، کوچکترین سطوح خرد باقی مانده بین عناصر فضایی را مستقیما به فضای اصلی ملحق کند. این امر فضایی واحد، اما فاقد یکپارچگی ایجاد کرده بود. طراحی پیشین بنا، امکان استفاده بهینه از فضای محدود را فراهم نمی کرد. این ساختمان دارای فرصت های مختلفی برای بهره برداری در طراحی بود. ارتفاع بلند قسمت مجاور خیابان، امکان نصب تجهیزات مختلفی را فراهم می کرد. ارتفاع کوتاه قسمت پشتی، امکان طراحی متناسب با ابعاد کودکان را فراهم می کرد. این تغییر ارتفاع امکان ایجاد تنوع را در فضای محدود ایجاد کرد. موقعیت پروژه در بافت مسکونی و امن برای کودکان، و همچنین در میان فروشگاه های لباس و وسایل کودکان متناسب با کاربری انتخابی بود.

ایده و توسعه طراحی

طراحی فروشگاه کفش کودک آرتمن کیدز با ایده ایجاد فضا به مثابه بازی صورت گرفته است. پس از تحلیل نظرات کارفرما در مورد آینده ساب برند کفش کودک، در آغاز گزینه هایی با استراتژی های مختلف طراحی شد. در پیشبرد گزینه ها به روانشناسی کودک توجه شد و نحوه رفتار کودک در فضا مورد مداخله قرار گرفت. پس از چندین جلسه نقد وبررسی گروهی ایده ها به همراه کارفرما، ایده ایجاد یک مکانیسم بازی گونه در فضا تایید شد. برای عدم ایجاد مزاحمت آن با فرآیند خرید، مکانیسم باید تا حد امکان ساده می بود. همچنین این بازی بایستی به سرعت عمل کرده و در روند بازدید و خرید مشتری های دیگر خللی ایجاد نمی کرد. یکی از ساده ترین و کارآمد ترین محرک ها برای جلب توجه کودک ایجاد صدا است. کودکان از سنین بسیار پایین و حتی پیش از تولد نسبت به صداها واکنش نشان می دهند و کشف روند علی و معلولی تولید صدا برای آنها بخشی از توسعه شناختشان نسبت به جهان پیرامون محسوب می گردد. بر این اساس ایده تولید صدایی مطبوع با یک فرآیند مکانیکی که با حرکت های طبیعی حین خرید تولید می گردد تبدیل به ایده مرکزی کار شد.

بامبو متریالی است ارگانیک، که علاوه بر ایجاد صدای دلنشین، فضایی صمیمی و گرم برای مواجهه با کودکان ایجاد می­نماید. عناصر خطی از این جنس با طولهای مختلف فرم مواجی را در مرکز پروژه ایجاد کرده اند که در تضاد با جداره های سفید و ساده، جذابیت بصری ویژه ای به فضای داخلی می دهند. با کشیدن هر کفش نقطه ای متفاوت از سطح بامبو شروع به نوسان و ایجاد صدا می نماید و موجی نرم بر سطح آن ایجاد می کند. هدایت نیروی مکانیکی کفش های آویخته توسط قرقره ها به مرکز کار به طور طبیعی شکلی مثلثی زیر سقف ایجاد کرد که شباهت تامی به خانه های نقاشی های کودکانه دارد. این قاب همزمان با ایجاد ساختار فرمی پروژه امکانات جالب دیگری را به وجود آورده است که از آن جمله می توان به استفاده به عنوان مدولاسیون طراحی محل نمایش اجناس و سازه آویز تابها که برای پرو کفش استفاده می­شود اشاره نمود. همچنین فرم مثلثی بالای کار با دو خط مورب در انتهای مغازه تکمیل شد تا در دید ناظر بیرونی آرم برند آرتمن ایجاد شود.

سطح مداخله و سایر جزئیات

در طراحی جدید، قسمت نیم طبقه به عنوان فضای انبار از فضای اصلی با دیواری صلب، تفکیک شد. برای تامین یکپارچگی فضا، تمام شکستگی ها و ناصافی های دیوار اصلاح شد. این عمل، امکان تعبیه فضاهای مختلفی برای نمایش  و نگهداری محصولات، عبور تاسیسات، و خدمات مورد نیاز مغازه را فراهم کرد.

فروشگاه کفش کودک آرتمن


گروه طراحی: جواد اله قلی، مجتبی ثابت فرد، رامتین حق نظر، خشایار شفق، دنا شمس الهی، فرنوش عشقی، الهام علیمردانی، احسان فاتحی فر، پارسا کرمانیان، محمد حسین کشفی، مصطفی لطیفی، مرضیه موذنی، الناز ناصحی، فرناز نظری، سید سعید هاشمی، مریم طوسی، مهیا بهرامی، مهشید مقدسی، سارا کرمانیان، مصطفی کرباسی (استدیو معماری آرخه)

محل پروژه: زنجان، خیابان سعدی شمالی، روبروی در ورودی توزیع برق استان زنجان، پلاک ۲۱۸

زیربنا: ۳۰متر مربع

آدرس دفتر: تهران، میدان انقلاب، ابتدای خیابان آزادی، خیابان جمالزاده شمالی، نرسیده به بلوار کشاورز، کوچه نیلوفر، پلاک ۳۸، طبقه همکف

تلفن: ۰۲۱۶۶۹۰۲۷۳۵

پست الکترونیکی: arex.co.op@gmail.com

سایت: www.arxecoop.com

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  معرفی پروژۀ «ساختمان تجاری زنجان » اثری از استودیو معماری آرخه( از تهران)
۱۳۹۷-۲-۲۸ ۰۶:۰۶:۰۶ +۰۴:۳۰ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷|پروژه‌های معماری داخلی, چوب دسته بندی ها|برچسب ها: , , |