معرفی پروژۀ «طراحی نمایندگی GIVOVA» اثری از فرامرز غفارپسند، آرام ارشدی ( از شیراز)

از مجموعه آثار منتخب دومین دوسالانه ملی و شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳) پروژه های اجرا شده و نشده


اخیراً یکی از برندهای لباسهای ورزشی ایتالیا بنام GIVOVA به شکل گسترده ای وارد ایران شده و اسپانسر تیم ملی و چند تیم باشگاهی ایران شده است. این برند قصد دارد که تولید بخش عمده محصولات خود را به ایران منتقل نماید. مرکز تولید و توزیع این برند شهر شیراز می باشد و لذا طرف ایرانی شریک شرکت مرکزی تصمیم به گشایش یک نمایندگی در بلوار ستارخان شیراز نموده است. برای این منظور یک واحد تجاری به مساحت تقریبی ۱۲۰ متر مربع در این بلوار تعیین شد و مدت زمان بسیار کمی را برای راه اندازی تعیین نمود. این واحد تجاری یک ساختمان دو طبقه قدیمی بوده و در طبقه همکف آن، واحد تجاری و در طبقه اول آن واحد مسکونی (با کاربری فعلی دفتر کار) قرار دارد. به دلیل قدیمی بودن بنا و نامطلوب بودن نمای آن برای یک برند شاخص بین المللی، تصمیم به تغییر نما با کمترین دخالت و سریعترین زمان اجرای ممکن را گرفت و پروژه به مشاور سپرده شد. در طراحی و بازسازی این نما، مشاور مسایل موجود در زمینه، کیفیتهای مرتبط با موضوع و محدودیتهای اجرا را مد نظر قرار داد. در خصوص زمینه و بستر، شاخص ترین عامل را شاید بتوان موقعیت ممتاز شهری پروژه و وضعیت ممتاز کاربری بعنوان یک برند بین المللی ذکر نمود. محلی که این نمایندگی در آن واقع شده است، یعنی بلوار ستارخان شیراز، از ممتازترین و مدرن ترین محدوده های تجاری شهر به حساب می آید. مجاورت این بلوار با باغ عفیف آباد نیز بر کیفیت و موقعیت ممتاز آن افزوده است. بنابراین با توجه به این شرایط بستر پروژه، یکی از استراتژیهای اساسی در طراحی این پروژه، اصول معماری مدرن (شفافیت، مینیمالیسم … ) مد نظر قرار گرفت چرا که این بستر شهری، بیش از هر نقطه دیگر شهر پتانسیل مدرنیته را در بر دارد. شرایط دیگری که بر همین بستر حاکم است، آشفتگی بصری در جداره شهری می باشد. به دلیل تعدد واحدهای تجاری و عدم وجود مقررات و استانداردی برای ساماندهی بصری تابلوها، آشفتگی نامطلوبی در این جداره شهری مشهود است. مشاور با در نظر گرفتن این آشفتگی، و نیاز این برند به شاخص بودن در میان سایر بناها، گزینه سادگی و مینیمالیسم هر چه بیشتر را مد نظر قرار داد تا این سادگی در تضاد با آشفتگیهای اطراف، خود را متضاد و متفاوت و در نتیجه شاخص نشان دهد. این ایده با ایده ای که در بخش قبل (گرایش به اصول معماری مدرن) مطرح شد همسو بوده و در نتیجه تقویت می شود. مساله دیگری که در این پروژه مطرح گردید، محدودیتهای اجرایی بود که مشاور را ملزم می ساخت با کمترین دخالت و سریعترین زمان ممکن پروژه را به نتیجه برساند. با توجه به این مساله، گزینه تخریب و استفاده از مصالح بنایی و شیوه های نماسازی سنتی کنار می رود و با توجه به ایده هایی که تا اینجا مطرح شده (معماری مدرن و مینیمال)، استفاده از مصالحی که بصورت خشکه چین بر روی یک اسکلت فلزی نصب شود، مد نظر قرار گرفت. با توجه به کلیه موارد، این ایده مد نظر قرار گرفت که نمایی از جنس شیشه سکوریت ولی به شکل سند بلاست شده ساختمان را به شکل کامل در بر گیرد و تمامی نمای موجود را بپوشاند. مستلزم اجرای این نما، اجرای یک اسکلت فلزی سبک بر روی کل نما بود تا پس از آن، شیشه ها بر روی آن نصب شود. دو دلیل برای انتخاب شیشه سندبلاست شده وجود دارد : اول اینکه شیشه شفاف نمای پشت را نمی پوشاند و نمای موجود از پشت آن نمایان خواهد بود و دلیل دوم که ایده اصلی طراحی این نما بوده، تبدیل شدن کل نما به یک منبع نور درخشان در شب و پاسخ دادن آن به نیاز شاخص بودن در عین سادگی مطلق می باشد. با قرار دادن منابع نور خطی در سرتاسر نما، شیشه سندبلاست شده نور را پخش نموده و به یک منبع نور بسیار بزرگ در مقیاس نمای شهری بدل می گردد. با قرارگیری نام برند به شکلی خالص و مطلق بدون هیچ داده دیگری، نما به یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ و شهری (در عین سادگی) بدل می گردد. بدین ترتیب با سرعت تمام، اسکلت فلزی اجرا گردید و شیشه ها همگی در کارخانه تولید شد (برشکاری، سوراخکاری و سند بلاست). برای توزیع بهتر نور در پشت شیشه ها، یک لایه بنر سفید بر روی اسکلت فلزی کشیده شد و سپس منابع نور کار گذاشته شد و نهایتاً شیشه ها در بازه زمانی خواسته شده نصب گردید.

بنابراین بطور خلاصه می توان خصوصیات نمای این پروژه را با توجه به بستر و شرایط آن به این ترتیب بیان نمود :

  • با توجه به مدرن بودن بستر شهری پروژه (بلوار ستارخان)، استراتژی گرایش به معماری مدرن مد نظر قرار گرفته است.
  • با توجه به آشفتگی بصری جداره های شهری در مجاورت پروژه، سادگی هر چه بیشتر با هدف متفاوت دیده شدن در این بستر آشفته مورد توجه می باشد.
  • با توجه به محدودیت اجرایی و زمانی، استفاده از مصالح مدرن صنعتی در برنامه قرار گرفته است.
  • در نتیجه همه موارد که همگی همگرا بوده، منجر شده به نمایی مینیمال متشکل از شیشه سند بلاست شده که بر روی یک اسکلت فلزی نصب شده و منبع نور در پشت آن، کل نما را به یک سطح درخشان و متفاوت بدل می سازد.

 

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  معرفی پروژه‌ی «نمازخانه‌ی حافظیه» اثری از امیرحسین اشعری ( از شیراز)

طراحی نمایندگی GIVOVA

طراحان: فرامرز غفارپسند، آرام ارشدی ( از شیراز)

تیم اجرا: فرامرز غفارپسند، فرشاد غفارپسند، علی صلاح، ارسلان فرازیان شیرازی

کارفرما و بهره بردار: حمیدرضا دهستانی

محل پروژه : شیراز، بلوار ستارخان، روبروی عفیف آباد

سطح زیربنا:  130 متر مربع

پست الکترونیکی:F_ghaffarpasand@yahoo.com

۱۳۹۷-۳-۲۲ ۰۴:۰۰:۲۶ +۰۴:۳۰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷|بازسازی, بتن, تجاری, خاورمیانه, معماری امروز دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |