معرفی پروژۀ « آپارتمان مسکونی کِلوان شماره‌ی ۴» اثری از شورش عابد ( آذربایجان غربی)

از مجموعه آثار منتخب دومین دوسالانه ملی و شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳) پروژه های اجرا شده و نشده


در ادامه‌ی کارهای قبلی خودمان و بر مبنای همان تجربه‌ها، دغدغه‌ی اصلی ما کردستان بود. بخشی از کردستان برای ما در سنگ معنا پیدا می‌کند. از قدیم مردم همان چیزی را که دم دستشان بود، بر‌می‌داشتند، با آنها سرپناه می‌ساختند و در اینجا چه چیزی بهتر و بیشتر از سنگ. ما نیز بر همین اساس، سنگ را دوباره تجربه کردیم. با کمک بومی‌های روستای اطراف به نام سردکوهستان ، سنگ‌ها را از خود آنجا جمع‌آوری کردیم. اهالی آن منطقه، بر‌اساس حس ناسیونالیستی‌ای که داشتند، معتقد بودند که این بهترین سنگ است، اما ما به دنبال بهترین  و زیباترین نبودیم و هدفمان بیش‌ترین و دم‌دست‌ترین سنگ بود؛ چیزی که برای خودمان باشد. غیر از سنگ، رنگ هم در کردستان مهم است. «شادی» بخش لاینفک زندگی مردم کردستان است و رقص محلی با لباس‌های رنگی زنان کُرد، عمری چند صد ساله دارد. بر همین اساس، کنسول‌های پروژه را بهانه‌ای برای جاری کردن رنگ کردیم؛ هر کنسول یک رنگ متفاوت: نارنجی، بنفش، سفید، آبی، زرد، طوسی و سبز. در این پروژه ما به دنبال زیباترین نبودیم، بلکه در جست‌وجوی چیزی بودیم که بر‌خواسته از کردستان باشد: جغرافیای کردستان با مردمانش.

نوآوری‌ها و مزایای پروژه:

برای ما بومی بودن پروژه، هم در فرم و هم در روش، مدنظر بود. در شهرستان بوکان، پس از آنکه صنعت فرش در اواخر دهه‌‌ی هفتاد شمسی تماماً از بین رفت، نوبت به صنعت دوم آن، یعنی کارگاهای بزرگ اتاق‌سازی ماشین‌های باری رسید. اکنون چند سالی است که دیگر خبری از ماشین‌های باری‌ای که از کل کشور به بوکان می‌آمدند هم نیست. این کارگاه‌ها یکی پس از دیگری همان راهی را می‌روند که بیست سال قبل فرش‌های پر‌نقش و نگار رفتند. ما با استفاده از همان نیروها و روش اتاق‌سازی، دست به اجرای جداره‌ی بیرونی پروژه زدیم. در همه‌ی کنسول‌های رنگی پروژه، از ورق ۳ میلی‌متری کاربردی در این صنعت استفاده شده است.ایده‌ی گروه طراحی، اجرای این قسمت‌ها در محل بود، ولی تیم اجرا ساخت این قطعات در کارگاهشان و حمل و نصب آن با جرثقیل را پیشنهاد دادند که در نهایت هم همین روند سپری شد. در ساخت پله‌ی واحد دوبلکس نیز از همین روش استفاده شده است؛ در خود کارگاه و به صورت یک تکه، بدون برش و جوش، و تنها به وسیله‌ی خم‌کاری. در مرحله‌ی رنگ‌آمیزی هم همین روش را ادامه دادیم؛ استفاده از نقاش اتاق ماشین‌های بزرگ به جای نقاش ساختمان. این قضیه برای ما حاوی حسی نوستالژیک بود، چرا که افراد برای اولین بار دانش خود را در زمینه‌ی ساختمانی به ‌کار می‌بردند و ما نیز برای اولین بار بود که به جای سنگ‌کار و نقاش ساختمانی، اتاق‌ساز، صافکار و نقاش ماشین را بر بالای داربست پروژه‌یمان می‌دیدیم. در انتخاب رنگ‌ها نیز از رنگ مخصوص ماشین استفاده شده و همه‌ی مراحل آن به صافکاری بدنه‌ی ماشین شباهت داشت. بکارگیری بتونه‌ی سنگی به جای بتونه‌ی روغنی، آستر فوری و رنگ بیست‌و‌یک کارخانه‌‌ی مهار در ساختمان نیز، برای ما و تیم اجرا، تجربه‌ای متفاوت را رقم زد. در قسمت‌های سنگی هم مسئله‌ی «توجه به زمینه و کانتکست» برای ما در اولویت بود. سنگ‌ها از یکی از روستاهای اطراف، توسط خود اهالی روستا از کوه کنده شد. خود افراد محل می‌گفتند که فکر نمی‌کردیم این سنگ‌ها در جایی مصرف داشته باشد. برای بعضی از اهالی روستا هم این پروژه یک منبع درامد محسوب می‌شد که ما امیدواریم این قضیه در آینده نیز ادامه پیدا کرده و بتواند کمکی برای اهالی روستای سردکوهستان باشد. برای ما مهم بود که این پروژه، ساختمانی مربوط به شهرستان بوکان باشد؛ ترکیبی از صنعتی رو به زوال و جغرافیای روستاهای پیرامون آن.  

 

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  معرفی پروژۀ «طرح ساختمان نظام مهندسی شهرستان بوکان» اثری از شورش عابد ( آذربایجان غربی)

 

 

 

 

آپارتمان مسکونی کِلوان شماره‌ی ۴

 طراح: شورش عابد

همکار طراحی: حسام سعیدی کیا

سازه: هیرش شمس برهان، حسین محمدی

گرافیک و پرزانته: حسام سعیدی‌کیا

عکاس: سولماز آرشها

کارفرما: علی مام عبدالله

محل پروژه: استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، خیابان شهید فهمیده،جنب نمایشگاه سامسونگ

متراژ زمین: ۲۵۲ متر‌مربع

سطح زیر‌بنا: ۱۶۰۰ متر‌مربع

کاربری بنا: مجتمع مسکونی شش طبقه با دو واحد مسکونی در طبقات اول تا چهارم، هر‌یک به مساحت ۱۱۶ متر‌مربع و در دو طبقه‌‌ی دیگر، دو واحد مسکونی به متراژ ۱۸۰ متر‌مربع.

سازه: اسکلت بتنی با قاب صلب خمشی        

 تأسیسات مکانیکی حرارتی و برودتی: پکیج های دیواری و رادیاتور، کولر گازی و همچنین به ازای هر واحد مسکونی، یک منبع آب و پمپ مخصوص که در پارکینگ مجموعه جانمایی شده است. سیستم فاضلاب هم به صورت فول ونت با فن‌های برقی در بالای هر داکت در پشت‌بام اجرا شده است.

تأسیسات الکتریکی: استفاده از لوله‌های پی.وی.سی نسوز برای محافظت سیم‌ها جهت ایمنی بیشتر.

پست الکترونیک: shoreshabed@gmail.com

۱۳۹۷-۴-۲۴ ۰۴:۲۶:۲۸ +۰۴:۳۰ ۷ خرداد ۱۳۹۷|سنگ, مسکونی, معماری امروز دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |