معرفی پروژه بازسازی آرایشگاه تولا ( اصفهان) اثری از فرنوش رافعی

شرح پروژه

کاربری بنا با ذکر جزییات

پیرایشگاه مردانه با ساعات کاری از ۹ صبح تا ۱۱ شب (شامل ۴ صندلی پیرایش، عرصه آماده سازی و شستشوی مو، عرصه انتظار، عرصه خدماتی)

کارفرما با حفظ کاربری زمین خود به منظور رفع مشکلات عملکردی پیرایشگاه و استفاده بهینه تر از فضای محدود کار جهت  بازسازی به دفتر ما مراجعه کرد.

محدوده مداخلات

فضای داخلی ، نما ، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی

مهمترین ارزش های بنای موجود

بنا به لحاظ ساختاری مکعب مستطیلی ساده است که کشیدگی آن عمود بر راستای پیاده‌رو می‌باشد. از طرفی واقع شدن پروژه در خیابان میر اصفهان با تعدد حضور دیگر هم‌صنفانِ رقیب تهدیدی باالقوه برای کارفرما  به حساب می‌آمد، که می‌خواست مغازه‌اش هرچه بیشتر به چشم بیاید. از این رو برای طراحی بدنه شهری پیرایشگاه ، سعی شد اتفاقات و ایده های داخلی از لحاظ کالبدی و بصری به طریقی راه خود را به سمت بیرون و نما باز کنند تا ضمن حفظ یکپارچگی فضا، دعوت کننده و درعین حال برای مخاطب جذاب باشد.

نوآوری ها و مزایای پروژه

  • یک پیرایشگاه در درجه اول باید خود نمود پیراستگی و مرتب بودن باشد. از جمله نمودهای این پیراستگی در پروژه می‌توان به درنظر گرفتن فضاهای اختصاصی برای هریک از ابزار کوچک و بزرگ (از یک قیچی ساده گرفته تا وسایل الکتریکی و تأسیسات) اشاره کرد.
  • استفاده از تکنولوژی در این پروژه از یک سو به عنوان عاملی در جهت جبران محدودیت فضا از طریق حذف جارو و خاک انداز و جایگزینی جارو برقی مرکزی و از سوی دیگر به عنوان عاملی در راستای کاهش تداخل عملکردها و افراد با قراردادن دوربین هایی پشت هر صندلی و ال سی دی هایی مقابل مشتری که به وی این امکان را می دهد که در طی فرآیند پیرایش در هر لحظه بتواند پشت سر خود را ببیند، دیده شده است.
  • از دیگر مزایای پروژه می‌توان به مبلمانِ انتظار طراحی شده در جداره دیوارها اشاره کرد که موجب گشایش بیشتر فضا شده و مخاطب را به ماندن بیشتر در محیط دعوت می‌کند.

وضعیت بنا قبل از بازسازی

عدم تفکیک درست عملکردها، عدم شناخت الگوی رفتاری کاربران ، و نبود محل اختصاصی مناسب برای هر وسیله و بی نظمی آنها باعث شده بود تا محدودیت فضای پیرایشگاه تشدید شده و بیشتر به چشم بیاید. به طوری که کاربران (مشتریان و پیرایشگر) دائما حداقل حریم عملکردی یکدیگر را تهدید کرده و فضای اصلی یعنی محل پیرایش را مهجورتر می‌ساختند. در کنار چیدمان نامناسب مبلمان و موارد ذکر شده، استفاده از رنگ تیره (مشکی) در جداره ها، سقف و کف باعث میشد تا نه تنها محیط از نظر بصری کوچکتر جلوه کند، بلکه نظافت کثیفی های حاصل از پیرایش و موهای ریخته شده کف زمین نیز مورد غفلت قرار بگیرند. از نظر روشنایی، استفاده از نورهای متمرکز در ارتفاع چشم بیننده و نصب شده در نقاط نامناسب، علاوه بر خیرگی باعث می‌شد نور عمومی محیط هرچه کمتر به نظر برسد. موارد گفته شده درنهایت کارفرما را واداشت تا با تغییر ساختاری مغازه‌اش به راهکاری دائمی برای حل مشکلات دست‌یابد.  

ایده طراحی

  • پروژه در دو مقیاس فضای داخلی و فضای شهری (بدنه خیابان) با چالش روبرو بود و می‌بایست در هردو مقیاس رسالت خود را به عنوان یک پیرایشگاه ایفا می‌کرد. در مقیاس داخلی از یک سو با محدودیت فضای مغازه ( ۵/۲ * ۵ ) ، و از سوی دیگر با خواست کارفرما مبنی بر استفاده حداکثری از مساحت موجود روبرو بودیم . از این رو برای پرهیز از شلوغی و تداخل عرصه ها و عملکردها که تهدید بالقوه پروژه محسوب می‌شد، ابتدا به معنای خود واژه “پیرایش” ، که همان کاستن اضافات و سامان‌دهی وضع موجود است، رجوع کردیم. پس با شناخت زمینه طراحی و الگوهای رفتاری موجود، به تفکیک مشخص هریک  از عملکردها پرداخته و سعی شد معماری فضا نیز در هر قسمت  متناسب با این عملکردها شکل داده شود. دریک نگاه کلی بستر پیرایشگاه به دو عرصه مشتری (مهمان) و پیرایشگر (میزبان) تقسیم شد. سپس با توجه به سلسله مراتب استفاده از محیط توسط مشتری، این عرصه ها به بخش های ریزتر انتظار، خدمات ، آماده‌سازی و شستشو تقسیم گشته و سازمان‌دهی شدند تا الگوی رفتاری کاربر با نقشه رفتاری آن در پلان مطابقت  نماید.
  • از لحاظ فرمی نیز تارهای مو به عنوان کلیدواژه‌ای که سوژه اصلی پیرایش‌ است، دستاویزی شد تا به مثابه نخ تسبیح کلیه اتفاقات و عملکردها را به یکدیگر پیوند زده و فضایی آراسته و یکپارچه را رقم بزند . ترجمه معمارانه این تارهای مو درنهایت  به صورت حرکتی نرم و موجی شکلِ مجموعه ای از مدول ‌های چوبی(فرم انتزاعی تارهای مو بر روی سر) که روی سقف گسترده و تا جداره کشیده و در امتداد نما نیز به خطوطی آراسته تبدیل می‌شوند، درآمد.
  • اما در مقیاس شهری، از آنجا که پیرایشگاه در خیابان میر، با تعدد دیگر هم‌صنفانِ رقیب روبرو بود ،کارفرما میخواست تا هرچه بیشتر مغازه خود را “خوانا” سازد، تا هم بتواند در میان رقبا بیشتر جلب توجه کرده و هم بخشی از مهارت و اتفاقات داخل را در بیرون به معرض نمایش بگذارد. پس سعی شد اتفاقات و ایده های داخلی از لحاظ کالبدی و بصری به طریقی راه خود را به سمت بیرون و نما باز کنند تا ضمن حفظ یکپارچگی فضا، دعوت کننده و درعین حال برای مخاطب جذاب باشد.
  • همچنین از نظر نورپردازی استفاده از ورق های پلکسی در سقف باعث شده تا نور عمومی پیرایشگاه با حالتی یکنواخت و ملایم همه فضا را روشن کند. که درکنار آن، برای کاربری اصلی پیرایش نورهایی متمرکز در بالای محل پیرایش درنظر گرفته شده است.

پیرایشگاه تولا

طراحی و نظارت: فرنوش رافعی

تلفن:  ۰۹۱۳۱۰۹۶۴۱۱  – 03136683858

نشانی: اصفهان، خیابان مرداویج خیابان استقلال جنوبی کوچه سوم پلاک ۵۰ – کدپستی۸۱۶۸۹۶۳۸۳۱

محل اجرا: اصفهان خیابان میر

اجرا: شرکت دیباگستر هامرز

عکس: نگار صدیقی

ارائه: بهروز باجغلی

کارفرما: محمد تولا

مساحت: ۵/۱۲ متر مربع

سطوح زیربنا و زمین پروژه

زمین مستطیل شکل با ۲/۵ متر عرض و ۵ متر طول

سال اجرا: ۱۳۹۶

۱۳۹۷-۶-۲۰ ۰۶:۲۰:۴۳ +۰۴:۳۰ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷|بازسازی, پروژه‌های معماری داخلی, تجاری, چوب, مدرن دسته بندی ها|برچسب ها: , |