معرفی رتبه دوم بخش معماری داخلی فضاهای عمومی اولین دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران اثری از هومن همایونفر و سینا نایبی ( شرکت طرح ایده چارچوب)

رتبه دوم معماری داخلی فضاهای عمومی 

اولین دوسالانه ی ملی معماری و معماری داخلی ایران


در چند سال اخیر, در ایران شعب بانکها همراه با رشد کمّی وافر, از نظر کیفی نیز در مسیر ارتقا گام بر داشته اند. با ورود بانکهای خصوصی دارای شعب استاندارد – ازنظر طراحی , کیفیت ساخت , جزئیات سیمای شهری , فضای داخلی , گرافیک , مبلمان , تجهیزات و همچنین ارائه امکانات جدید و الگوهای متفاوت ارائه خدمات بانکی مدرن – شکل موجه تر , آراسته تر و پر جاذبه تری از مفهوم معماری شعب بانک در شهرها به نمایش گذاشته شده است. هر چند این روند در این اواخر دچار افت شده است.

 نگاه کلی

طراحی , عملکرد و ارگونومی سه موضوع مهم در سازماندهی فضا و عناصر شعبه ها به شمار می آیند که بانکداری مجازی و الکترونیک ابعاد جدیدی به آنها داده است. در گذشته بانکها فضا هایی بسته , سنگین , مخزن گونه و امن برای حفظ اموال مردم بودند که این خصلت , در معماری آن ها تجلی می یافت. رفته رفته با تغییر شیوه های بانکداری و توسعه تجهیزات ایمنی و تکنولوژی , و همچنین افزایش رقابت , معماری شعبه ها به صورت فضایی باز , سبک , شفاف , جذاب و دعوت کننده در آمده است. امروزه در دنیا و به خصوص در کشورهای  آمریکا و ژاپن مطالعات بسیار گسترده ای برای تغییر شعب بانکها صورت می گیرد که ناشی از اهمیت این تقابل تکنولوژی و اقتصاد می باشد.

آنالیز و ایده

 امروزه با گسترش نظام بانکداری کشومان – که اخیرأ تا حدی محدود و با چالش های اقتصادی گرفتار شده است – و با ورود بخش خصوصی به این عرصه , طراحی فضاهای  بانک بیش از پیش مورد توجه طراحان و مسئولین بانکها (بویژه بانکهای خصوصی) قرار گرفته است. ارتباط مستقیم راندمان کاری در یک شعبه با طراحی فضا یا عناصر آن موضوعی است که تا چند سال پیش چندان بدان توجه نمی شد , ولی اکنون این امر در کانون توجه طراحان و دست اندر کاران بوده و الگوی نسبتأ مناسبی در دسترس سازندگان قرار گرفته است.

این روش یا به عبارت دیگر concept را می توان در یک جمله خلاصه کرد:

حفظ دست آوردهای نوین بومی و فرهنگ سازی جهت نیل به آرمانهای مدرن امروزی.

مبحثی که هر طرح می بایستی اطلاعاتش در مورد آن همیشه به روز باشد و در مورد طراحی فضا بکار گرفته شود تا بتواند از یکنواختی و روزمرگی طرح و الگوی خاص بیرون رود و با تغییراتی هر چند کوچک و ظریف پله ای برای تحولات اساسی آینده باشد.

در این مقوله سعی بر آن شده است که تجربیات موثر در طراحی پیشرو شعب بانکها مورد توجه و بررسی دقیق و کارشناسانه قرارگیرد و مسیری هموار ایجاد شود که هدف و الگوی آن رسیدن به معنای بانکداری نوین مدرن در قالب یک فرهنگ سازی تأمل شده باشد.

در حال حاضر فضای شعب بانکها (خصوصی و دولتی) به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

گروه ۱: دارای فضای بانکداری سنتی

گروه ۲: دارای فضایی التقاطی از بانکداری سنتی و مدرن و تمایل به رسیدن به بانکداری نوین

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و مدرنیته در این عرصه , این مجموعه طراحی, گروه یک را مردود دانسته و تفکر گروه دوم را مورد تأیید و بررسی قرار می دهد. در خوشه گروه دوم بانکهایی قرار دارند که سعی در پرش به پله بانکداری مدرن را دارند که به جهت عدم دادن فرصت و ایجاد فضای مناسب به مشتریان جهت فرهنگ سازی بسزا و فراهم آوردن بستر مناسب تا حدی از دورنگاه خود فاصله گرفته و برخی از مشتریان را از دست می دهند. در مجموع ما سعی بر آن داریم تا فضایی ایجاد کنیم که مشتریان جهت پاسخ گویی به نیازهای خود احساس امنیت و آرامش نموده و خود مشتاقانه تمایلی جهت استفاده از بانکداری الکترونیک در راستای رسیدن به اهداف خود ایجاد کنند.

ارتباطات فضایی و روابط مطلق معماری

پس از مشخص شدن اهداف طراحی معماری و روشن شدن مسیر رسیدن به دورنگاه طرح، شاخص کردن تک تک فضاهای اصلی و ارتباط آنها با یکدیگر در اولویت قرار می گیرد.

در نتایج بدست آمده از بررسیها، عناوین زیر فضاهای اصلی تشکیل دهنده فضای داخلی شعبه بانک خاورمیانه
می باشند:

  •  کاربرها (ارزی – ریالی)
  •  مدیریت شعبه
  •  معاونت شعبه
  •  اطلاعات
  •  فضای انتظار مراجعین
  •  بخش مشتریان خاص (VIP area)
  • بانکداری الکترونیک
  •  بانکداری اختصاصی
  • صندوق و بایگانی
  • اتاق سرور
  • صندوق امانات

شعبه مرکزی بانک خاورمیانه

در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ بانک خاورمیانه ساختمان مرکزی خود را واقع در خیابان احمدقصیر (بخارست) خریداری نمود. ساختمان نیمه کاره ای که با توجه به عملکرد بانک و تناقضات سازه ای با ماهیت تجاری- اداری آن، مشکلات عدیده ای را در زمینه طراحی و متعاقباً اجرا بوجود آورد.

مع الوصف با توجه به concept طراحی و عملکردهای تعریف شده، روند طراحی آغاز شد.

براساس ایده ای که در مسیر برنامه فیزیکی و با نیل به اهداف کلی بانک خاورمیانه شکل گرفته بود، این گروه طراحی سعی بر آن داشت که یکپارچگی و خلوصی در بستر معماری داخلی آن بوجود آورد که حس سرویس دهی بانکداری مدرن را در کلیه مشتریان بانک خاورمیانه القا کند.

در فضای یک شعبه که مخاطبین فراوان از طبقات مختلف فرهنگی و اجتماعی را دارد، این نکته که بانک خاورمیانه چه اهدافی را دنبال می کند از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به مشخص شدن مسیر حرکت طراحی (ایجاد فضایی آرام و امین برای مشتریان و فراهم ساختن بستر بانکداری نوین) رنگهای بکار رفته در طرح به دو Tone متفاوت و کاملاً تأثیرگذار تقسیم می شوند. رنگهای سرد و گرمی که در تعامل با یکدیگر حسی را ایجاد خواهند کرد که القاکننده فضایی مدرن با به همراه داشتن پوشش امنیتی می باشد.

در نهایت پس از مدت یک ماه روند طراحی معماری به پایان رسید و نقشه های تأسیسات برق و مکانیک نیز تهیه گردید و به پیمانکار پروژه ابلاغ شد. شعبه مرکزی (شعبه بخارست) بانک خاورمیانه پس از ۶ ماه اجرا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید. نقشه های معماری، تصاویر سه بعدی و عکسهای مربوطه در شیت های معماری ضمیمه نمایانگر رسیدن concept و ایده به یک معماری ملموس می باشد.

شعبه ی مرکزی بانک خاورمیانه

طراح، معمار داخلی و ناظر: هومن همایونفر و سینا نایبی ( شرکت طرح ایده چارچوب)

مدیر پیمان: شرکت تندساز

مشاور عالیه ی کارفرما: مهندسین مشاور گنو

مجری: فراهانی

زیربنل: ۶۱۰ متر مربع

محل پروژه: تهران، خیابان بخارست ( احمد قیصر)

ایمیل: ۴choob@gmail.com