معرفی رتبه اول بخش معماری داخلی فضاهای مسکونی اولین دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران اثری از دفتر معماری رویداد

رتبه اول در بخش معماری داخلی فضاهای مسکونی

اولین دوسالانه ی ملی معماری و معماری داخلی ایران


“سادگی در شکل، الزاما به معنای سادگی در تجربه نیست. در واقع اشکال واحد و یک شکل، رابطه هنری را تنزل نداده بلکه برعکس بدان نظم و ساختار واحد می بخشند. اگر طبیعت قاطع و سلسله مراتبی اشکال واحد به صورت پیوسته ای عمل می کند، این بدان مفهوم نیست که معانی و روابط تشریحی مقیاس، تناسب، تنوع و غیره حذف می شوند. اتفاقا برعکس این روابط هم به طور مستقل و هم در همبستگی با یکدیگر در کلیت یک اثر مینیمالیستی حضور دارند.” رابرت موریس

بنای حاضر حاصل طراحی ساختمان مسکونی مینا واقع در قطعه  زمینی به مساحت ۵۸۰ متر‌مربع در نیاوران تهران، با مساحت  زیربنا  2420  متر‌مربع در هفت طبقه شامل  پنج  واحد مسکونی در  پنج  طبقه بالایی و دو طبقه همکف و زیرزمین با کاربری لابی اصلی، پارکینگ، فضای استخر، تاسیسات، سرایداری و انبارهای مجموعه است.

سازه پروژه فلزی پیچ و‌مهره با سقف‌های کامپوزیت بتنی است.سقف‌های کامپوزیت  علاوه بر امکان پوشاندن دهانه بزرگ با ضخامت کم، موجب سبک شدن اسکلت ساختمان شده است.

همچنین برای احتراز از حضور بادبندها در جداره اصلی جهت ایجاد پنجره‌های بزرگ با دید مناسب شمال و جنوب، مهندس محاسب قاب‌های صلب را در دو جبهه کناری جانمایی کرده است.

سیستم تاسیسات سرمایشی چیلر تراکمی مرکزی است. گرمایش پروژه نیز موتورخانه مرکزی و مبتنی بر آب گرم است. که در فضاهای عمومی گرمایش از کف و در واحدهای مسکونی فن‌کوئل‌های کاستی سقفی می‌باشد.

تمامی داکت‌های تاسیساتی و سیستم‌های تکمیلی تاسیساتی بصورت متمرکز در قسمت تاریک پلان جانمایی شده‌اند.

  1. وحدت در کثرت:

ساختمان‌های شهری تهران قرار است بناهایی ۴ ، ۵  و ۶ طبقه باشند.پس آینده سیمای شهری ما، کوچه‌هایی مملو از بناهایی است که بدلیل قیمت بالای زمین جهت صرفه اقتصادی، تمامی سطح قابل ساخت بنا شده و به فضای داخلی  اختصاص یافته‌اند. به این ترتیب  اغلب آنها حجم‌هایی تخت دارند. از سویی دیگر بدلیل رقابت در بازار املاک وجه تمایز ساختمان‌های مسکونی کیفیت فضای زندگی نیست و اغلب تنها به نما محدود‌شده‌است.

به این ترتیب پتانسیل پوشش ساختمان‌ها بدلیل نبود مقررات مشخص و همچنین تعدد سلیقه تبدیل به آشفتگی بصری نما، سیمای شهری و کوچه و خیابان‌های محل زندگی ما شده است. به طوریکه وحدت و هماهنگی هیچ گاه حتی بین دو ساختمان کنار هم نیز وجود ندارد.

از مهمترین عواملی که ایده اولیه پروژه را شکل داد قرارگیری سایت در کوچه ‌ای سراسر شامل مجموعه ای از ویلاهای چندین ساله میراث معماری یک نسل قبل بود.

پروژه اولین نوسازی محدوده بود. مسئولیت اولین خط بر یک تکه کاغذ سفید بود.

ایده یافتن الگویی بود که هم بتواند دست طراحان  بعد ی پلاک‌های مجاور که دیر یا زود ساخته  می‌شوند را برای سرودن غزل خود باز بگذارد، هم بتواند سیمای کلی هماهنگ معاصر را ایجاد کند. هر پلاک نوسازی شده  از این پس همچون خطوط تشکیل دهنده یک بارکد باشند که در عین ویژگی متمایز با دیگر اجزا، در یک کلیت درک شوند. الگویی که بجای یک معبر ملال‌آور، فضایی هماهنگ و یک کلیت منسجم را ایجاد کند.

بر اساس همین ایده کلی، طرح به عنوان الگو، از حجمی مکعب‌گونه،  مرکب از دو قسمت کلی که در هم‌نشینی با هم از ویژگی‌های متمایز اما هماهنگ برخوردارند، تشکیل شد که این ایده دوتایی در سازماندهی فضایی پلان‌ها  و واحدها نیز ادامه یافت.

نوآوری نما در هندسه و طرح دسن دستی گونه طرح و کاربرد جدید از مصالح متداول همچون سنگ پلاک است.

با توجه به پتانسیل ایجاد عمق یک و نیم متر، چگونگی ارتباط میان سطح و عمق و تضاد آن‌ها از اهداف طرح بوده است. به این منظور سه لایه حجم و سیما کلی، دو قسمت هم نشین را تشکیل داد که جایگزین صفحه خالی در بدنه شهری شد و به این ترتیب  با ایجاد نمایی چند بعدی  دینامیزم مناسبی پیدا کرد.

لایه‌های اصلی:

  1. جداره عمیق: قسمت سمت راست نما به مجموعه‌ای از جعبه‌های تکثیر شده تبدیل شد که رویه جعبه‌ها به عنوان تراس، نمای قابل سکونت را ایجاد کرد.
  2. جداره منظم: قسمت سمت چپ از هندسه خطی برای نظم بصری و همچنین رنگ سفید برای کاهش وزن بصری استفاده شده است.
  3. جداره کم‌ضخامت: پوسته کم ضخامت به عنوان زمینه و بستر اصلی طرح، در برگیرنده  هر دو قسمت،که جهت تشدید عمق با رنگ تیره تعریف شد.

لایه های فرعی:

الف. پیش‌آمدگی‌هایی که با استفاده از حداکثر عمق به سمت شهر رو کرده و با مدول بزرگ  تکرار‌شونده منظم رشد و تکثیر یافته است.

ب. برای ایجاد سطحی بافت‌دار در سطح با استفاده از فرورفتگی‌های بارکدی نمای تخت دوبعدی به نمای سه بعدی تبدیل شد. این فرورفتگی‌ها برای اینکه در هوای آلوده تهران کمتر کثیف و پیر شود، عمودی انتخاب شده‌اند.

  1. سازماندهی پلان:

در ابتدا قرار بود ساختمان در چهار طبقه مسکونی طراحی شود. به همین دلیل برای استفاده بهینه از نور و منظر، واحدها دوبلکس شمالی جنوبی طراحی شد. با اخذ مجوز طبقه پنجم، بحث اضافه شدن یک طبقه مسکونی و انطباق آن با بنا چالش جدیدی بود.

این طبقه به صورت یک واحد فلت با همان کلیت پلان اما در یک سطح، در طبقه بین واحدهای دوبلکس  جا گرفت. جداره  خارجی جنوبی آن  برای تقویت ساختار نما  با یک عقب نشینی و با یک تراس سراسری طرح شد.

  1. تقسیم نما به دو قسمت در پلان نیز ادامه یافت. زمین پروژه را از وسط روی محور شمالی جنوبی به دو نیم کردیم که هریک از واحدها دسترسی به نور و استفاده از نما در هر دو جبهه را داشته باشد.

       2. نور و دسترسی با توجه به عمق ۲۵ متری طبق قانون محدوده ساخت شصت درصد بعلاوه  دو مهم‌ترین چالش سازماندهی پلان طرح بود.

  1. قرار گرفتن توده خدماتی و ارتباطی در مرکز و فاصله گرفتن از جبهه های نور باعث آزاد شدن دو جداره نورگیر برای تامین سطوح مورد نیاز شد.
  2. فاصله گرفتن توده اصلی ارتباطی از دیواره‌های جانبی و قرار گرفتن در مرکز پروژه باعث ارتباط دو بخش پلان هر واحد می‌شود.

       5.برای استفاده حداکثری از نور جبهه شمال نورگیرهای مستقلی با ایجاد برش در حجم و پلان ایجاد شد.

  1. ارتباط عمودی هر واحد جهت جداکردن عرصه خصوصی عمومی پلان در همان توده خدماتی ارتباطی قرار گرفت بطوریکه این فضا هم به عنوان ورودی فضای مکث است و هم مفصل ارتباط عمودی و افقی می‌باشد.

روابط در پلان‌ها از جنس باز تعریف شده‌اند که در امتداد هم شکل گرفتند و شفافیت روابط ایجاد شد تا طرح محدودیت فضایی القا نکند. فضاهای داخلی برای حفظ جذابیت خود در طی سالیان ساده و بی پیرایه انتخاب شدند. انتخاب مصالح و رنگ بگونه‌ای بود که معماری به عنوان یک زمینه خنثی صفحه‌ای سفید را رقم بزند که هرکس مطابق سلیقه خود توانایی نوشتن بر آن را داشته باشد. این حجم خالص با وجود سادگی با تاکید بر جزئیات اجرایی همراه است.

پروژه مسکونی مینا

طراحان: زهرا آرمند- مصطفی امید بخش

دفتر معماری رویداد

زیربنا: ۱۳۹۱-۱۳۸۹

سطح زیربنا: ۲۴۲۰

آدرس: چهارراه جهان کودک- بلوار آفریقا، خیابان کیش، پلاک ۴۴ واحد ۶

تلفن: ۰۲۱۸۸۶۷۰۳۳۷

پست الکترونیکی: RooyDaad@gmail.com

سایت: RooyDAAD.COM