معرفی تقدیر شدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت اثری از گروه معماری آن ( از تهران)

تقدیرشدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت 

دومین دوسالانه ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳)


مدرسه از اولین محیط‌های اجتماعی است، که انسان به آن وارد می‌شود و روح و شخصیتش در آن شکل می‌گیرد. از این رو نیازگسترده به آموزش و پرورش  از دیرباز بوده و به موازات رشد آموزش، مدارس سنتی ایرانی بسان دیگر فضاهای معماری سنتی که فضاهایی پایدار بوده ، توانسته‌اند پاسخگوی نیازهای کاربردی و محیطی در طول سالیان بسیار باشند که باتوجه به روشهای آموزشی بومی طراحی میگشتند. در دهه اخیر الگوهای سنتی کالبد مدارس دچار تحولات و دگرگونی‌های بسیاری شده است. و این مهم به ویژه در معماری سنتی مناطق گرم و خشک که سطح وسیعی از این سرزمین را در بر گرفته است، آشکارا خودنمایی می کند. لیکن در روزگار معاصر، این الگوهای سنتی فرصت انطباق با شیوه های نوین آموزشی را نیافته و در جدال نابرابر میان سنت و نوگرایی رو به قهقرا رفته‌اند. ساختار کالبدی مدارس سنتی همانند دیگر ابنیه سنتی ایرانی، متشکل از حیاط مرکزی با چهار ایوان واقع در انتهای دو محور متعامد می‌باشد. آرایش حجره‌های محل اقامت دانش آموزان همراه با ایوانچه‌های جلوی آنها جهت مناظرات و مدرس‌ها به عنوان کلاس آموزشی در اطراف یک حیاط مرکزی سرسبز به عنوان یک الگوی معماری پایدار مورد استفاده قرار می گرفت. بدین ترتیب، باتوجه به مطالب مذکور و بررسی اقلیم روستای ده نوی جیرفت و بافت سنتی آن، رویکرد اصلی طراحی مدرسه، الگوبرداری از معماری سنتی منطقه درنظر گرفته شده است.

عوامل موثر در طراحی:

در پی هویت بخشی به مدرسه و پیوند با معماری بومی و با توجه به رویکرد پروژه عوامل مختلفی در طراحی این مجموعه درنظر گرفته شده که عبارتند از:

  • عوامل اقلیمی ( جهت باد، جهت تابش آفتاب، پوشش گیاهی)
  • عوامل تاریخی (بناهای قدیمی منطقه: کنار صندل،زیگورات ۵۰۰۰ساله، قلعه اسفندقیه)
  • ویژگیهای سایت ( آلودگی صوتی، جدابودن از بافت مسکونی)
  • عوامل اقتصادی (مصالح بومی، سادگی در اجرا ،استفاده از کارگران محلی)

روند طراحی:

باتوجه به مطالب بالا روند طراحی  به صورت ذیل انجام شد:

  • استفاده از فرم ساده، مکعبی و تودرتو با توجه به فرم بناهای تاریخی منطقه مذکور
  • طراحی بصورت نیمه فشرده در جهت به حداقل رساندن سطوح خارجی
  • عقب نشینی در سایت به جهت کاهش آلودگی صوتی وایجاد فضایی شهری برای تعامل و پیوند با بافت اطراف
  • طراحی صفه هایی در فضای شهری ایجاد شده به منظور محل انتظار والدین برای تحویل کودکان از مدرسه
  • درونگرایی وآرایش فضاها حول یک حیاط مرکزی به عنوان یک فضای سرمایشی جهت تلطیف شدن هوا
  • استفاده از حیاط های چندگانه با پوشش گیاهی مناسب برای ارتقاء کیفیت فضایی
  • طراحی حیاط های نیمه خصوصی برای کلاسها به منظور جداسازی بچه های سنین پایین از بالا و جداسازی جنسیتی در صورت نیاز
  • قرارگیری کلاسها در جبهه های شمالی و جنوبی به منظور بهره گیری از نور مطلوب و استفاده از لوورهای حصیری درجلوی شیشه ها،جهت کنترل نور
  • بلندتر گرفتن دیوار جنوبی و غربی سایت و بکارگیری لوورها در ورودی غربی حیاط مرکزی برای جلوگیری از باد نامطلوب همراه با گرد وغبار
  • استفاده از بادگیر به جهت کوران وتهویه هوا و کاهش هزینه های تاسیساتی
  • استفاده از آجر با رویه کاهگل به دلیل بومی بودن، ظرفیت حرارتی بالاو عملکرد آن بصورت عایق در بنا
  • استفاده از حصیرهای رنگی بافته شده از جنس لیف خرما توسط ساکنین بومی جهت شادابی و تنوع فضایی
  • استفاده از نیروی کار محلی در ساخت مجموعه

گروه معماری آن (از تهران)

طراحان: مهرداد حبیبی، شبنم خزلی، زینب عابدی، روزبه قائم مقامی، گیل آوا روحی پور، سحر اسدزاده زرگر، سعید کبیری، صبا تقی زاده اظهری

۱۳۹۷-۳-۱۱ ۲۲:۲۸:۰۸ +۰۴:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷|دوسالانه معماری و شهرسازی, مسابقات, معماری امروز دسته بندی ها|برچسب ها: , |