معرفی تقدیر شدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت اثری از گروه معماری فرنود هور ( از قزوین)

تقدیرشدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت 

دومین دوسالانه ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳)


طرح و کانسپت مدرسه با الهام از عناصر کالبدی و اصول بنیادین معماری ایرانی طبق خواسته ی کارفرما و در جهت به آوری و مدرن سازی این عناصر با رعایت اصول مردم واری و تقارن (در کل متقارن در جز نا متقارن) به منظور خلق فضایی فعال و پویا در عین حال آرامش بخش طراحی شد. با تاکید بر خلوص فرم و رنگ تلاش بر جذب هر دو قشر کودک (منزوی و اجتماعی) به فضا شده و از آنجایی که رنگ برای کودکان و نوجوانان تا ۱۲ سال نقش مهم تری از فرم را ایفا میکند با استفاده از ترکیب رنگ های قرمز زرد سبز و آبی در شیشه های رنگی سقف ایوان و ترکیب این نور رنگی و سایه بر روی دیوار و کف راهروها و حیاط فضایی صمیمی پر تحرک هیجان انگیز و محرک حس کنجکاوی و خلاقیت دانش آموزان ایجاد شده همچنین رنگ بندی سایه بان ها که خود الهامی از ساباط های قسمت مرکزی ایران است باعث ارتباط فضای درون و برون می باشد که خود تاکیدی بر اصول درون گرایی و برون گرایی است این سایه بان ها با توجه به جهت تابش خورشید قابل تنظیم و چرخش بوده و از ورود نور مزاحم به داخل جلوگیری به عمل می آورند که به دو روش الکتریکی و مکانیکی بسته به نظر کارفرما اجرا میگردد. به منظور جذب و جلوگیری از ورود حرارت و گرمای طاقت فرسای کویر جلوگیری به عمل می آورند که به دو روش الکتریکی و مکانیکی بسته به نظر کارفرما اجرا می گردد.به منظور جذب و جلوگیری از ورود حرارت مزاحم در دو جبهه خارجی ضلع شمالی و جنوبی مدرسه دیوار به صورت دو پوسته(دیوار داخلی بتنی و دیوار خارجی آجری)و با الهام از شباک کار شده است بتن به عنوان نمونه مدرن خشت و آجر بنا به سازندگی منظر ظرفیت حرارتی بالا,همخوانی با اقلیم و به عنوان پر استفاده ترین مصالح نزد معمار سنتی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته شده است.در طراحی لنداسکیپ و سایت از درختان همسو با اقلیم نظیر سرو شیرازی, چنار, بید,سنجد,عناب و گلهای آمارانتوس و ناز آفتابی استفاده شده است.

ویژگی های طرح

۱- در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه در طراحی مدرسه  

۲- طرح دارای هویت ایرانی و برای مردم آشناست. 

۳- احترام و ارزش گزاری به روحیات بومی وفرهنگی مخاطب

۴- پلان بندی و دسترسی آسان بر به هر بخش از ساختمان

۵- دسترسی آسان و سریع کلاس ها به در فرار

۶- استفاده از کمپوزوسیوم حجمی و تعادل بصری در طرح

۷- دید و نظارت مستقیم ناظم و مدیر به حیاط

۸- لبه ی آجری روی پشت بام برای ایجاد ریتم آزاد

۹- الهام برداری از حیاط مرکزی 

۱۰- طراحی زمین  ورزشی در عمق ۱٫۵ متری از سطح زمین بنا به حفظ گرمایش و سرمایش در دل زمین

۱۱- ورودی جدا برا معلمان و تعبیه پارکینگ در پشت ساختمان

طراحان: علیرضا کریمی، پونه شالی ها، مهرنوش سلطانی پناه، مریم فلاح باقری، بهروز پوراحمدی، زهرا خیری و آرین لطفی ( گروه معماری فرنود هور) ( از قزوین)

۱۳۹۷-۳-۱۱ ۲۲:۰۷:۲۹ +۰۴:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷|دوسالانه معماری و شهرسازی, مسابقات, معماری امروز دسته بندی ها|برچسب ها: , |