معرفی تقدیر شدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت اثری از نسیم نجفقلی پور کلانتری، بهار سلیقه و مریم امیرصدقی ( از تبریز)

تقدیرشدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت 

دومین دوسالانه ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۵-۱۳۹۳)


آنچه که در ابتدا در روند طراحی مدرسه شش کلاسه مورد توجه قرار گرفت لزوم اهمیت به پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی این منطقه می باشد که همواره سعی شد طرحی شایسته و منطبق بر این غنای فرهنگی و تاریخی ارائه گردد. بهره گیری از صلابت و زیبایی ارگ بم و تخریب و بازسازی دوباره آن ایده و چیدمان اولیه طرح را شکل داد و در ادامه با توجه به موقعیت قرارگیری سایت مدرسه در بافت روستایی و ارزیابی اقلیم منطقه توانستیم، با بکارگیری الگوی مدارس سنتی ایرانی به پلانی برگرفته از الگوی حیاط مرکزی تا حد ممکن به شرایط اقلیم و منطقه نزدیک شویم. بهره گیری از فرم بادگیر در کالبد کلاس ها و استفاده از آجر و مصالح بومی در طرح، علاوه بر اینکه برخواسته از دل معماری این منطقه می باشد و تمام ویژگی های مثبت و کارآمد آن را در خود جای داده است، همواره ما را در رسیدن به یک طرح اجرایی کم هزینه یاری نمود. وضعیت نامناسب و پایین بودن روحیه تحصیل در مناطق محروم روستایی ما را بر آن داشت تا با استفاده از گیاهان بومی و مختص منطقه و در عین حال مناسب به کار گیری در مدارس، فضای سبز  را تقویت نموده و بدین طریق سرزندگی و نشاط را به محیط درسی بیافزاییم. هم چنین با ساخت فضاهای جمعی و گروهی ، با ساده ترین نوع مصالح در دسترس، روحیه مشارکت و دوستی بین دانش آموزان را بالا برده و با ایجاد یک فضای صمیمی بتوانیم حس تعلق را در میان دانش آموزان نسبت به محیط درسی را ایجاد نموده و در نهایت تا حد ممکن روحیه تحصیلی را تقویت کنیم و در آخر به پاس قدردانی از مردم با ایمان و مجاهد این روستا، به یاد ۶ شهید دفاع مقدس این منطقه، المان شهدای این شهیدان گرامی را در طراحی سر در ورودی مدرسه مد نظر قرار دادیم.

سرپرست گروه: نسیم نجفقلی پور کلانتری

همکاران: بهار سلیقه و مریم امیرصدقی ( از تبریز)

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  معرفی تقدیر شدگان مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه ی روستای ده نو- جیرفت اثری از گروه معماری آن ( از تهران)
۱۳۹۷-۳-۱۱ ۰۵:۴۹:۳۹ +۰۴:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷|دوسالانه معماری و شهرسازی, مسابقات, معماری امروز دسته بندی ها|برچسب ها: , |