فرانک لوید رایت| معمار و طراح مبلمان

بدون هیچ تردیدی فرانک لوید رایت از مهمترین معماران آمریکا در قرن بیستم است. مشخصه‌ی آثارش وحدت و انسجام آنهاست، و نیز این حقیقت که حتی کوچکترین جزئیّات هم با ظرافت و دقّتی بی‌نظیر درست در جای خود قرار گرفته‌اند. رایت هرجا امکانش وجود داشت، مبلمان ساختمان‌هایش را شخصاً طرّاحی می‌کرد و گاهی تولید قطعات مبلمان بدون تکیه ‌گاه را به کارگاه‌های تولیدی کوچک می‌سپرد. چیزی که همواره برایش اهمیّت داشت این بود که کنترل پروژه‌هایش را به طور کامل در دست داشته باشد. وجه تمایز مبلمان او سادگی و استفاده از اشکال اصلی هندسی است، که هماهنگ با زیباشناسیِ صنعتی زمان خود طرّاحی شدند؛ اگر چه تنها شمار معدودی از آنها به تولید انبوه رسید.

رایت از اوان کودکی برای حرفه‌ی معماری تحت تعلیم قرار گرفت. او در اواخر دهه‌ی۱۸۸۰ ، بعد از به پایان رسیدن تحصیلاتش، به دفتر معماری لوئی سالیوان در شیکاگو ملحق شد. وی از سال ۱۸۹۳ فعّالیّت معماری‌اش را به صورت مستقل آغاز کرد. رایت طرّاحی بسیاری از قطعات مبلمان خود را بعد از تحویل قرن بیستم انجام داد، یعنی حدودا همزمان با تکمیل بنای خانه‌هایی مانند خانه‌ی خودش در تالیه‌سین، ؤیسکانسین. رایت سطح روی دسته‌های کاناپه‌ی Robie را برای ایجاد سطوحی کاربردی افزایش داد. صندلیِ Midway  که امتیاز تولید آن اکنون در اختیار Cassin است( ساختاری مفتولی بر مبنای مثلث و دایره دارد، که جلوه‌ی صنعتی لوله‌های فولادی را تلطیف می‌کند. هتل ایمپریال  در توکیو، که در اوایل دهه‌ی۱۹۲۰ تکمیل شد،به لحاظ هنری شاهکار بود و به مبلمان، چراغ‌ها،ظروف غذاخوری و قالیچه‌های از طرّاحی رایت مزیّن شده بود.صندلی‌های این هتل، ترکیبی استادانه از مربع‌ها،مثلث‌ها و شش ضلعی‌های منتظم است؛این ترکیب در رپرتوار هندسی او در سالهای بعد نیز تکرار شده است.

یکی از شناخته شده‌ترین پروژه‌های رایت طیفی از مبلمان اداری است که در اوایل دهه‌ی  ۱۹۳۰ برای ساختمان اداری جانسن ؤکس در رِیسین، ؤیسکانسین طرّاحی کرد. این مبلمان اداری از اولین مجموعه‌هایی بود که آگاهانه و بر اساس نیازها و مقتضیات کارمندان طرّاحی می‌شد.صندلیِ Johnson Wax ، با چرخک‌ها و دسته‌های راحتش، بسیار مورد استقبال تایپست‌های تندنویس قرار گرفت. میزی که همراه آن طرّاحی شد تشکیل شده از یک محفظه‌ی نگهداری با امکان دسترسی آسان و همچنین طبقاتی که یکی بر روی دیگری آویخته شده؛ قاب آلومینیمی آن به رنگ قرمز گرم در آمدند تا با رنگ چوب گردو هماهنگی پیدا کند. اگر چه رایت به واسطه‌ی معماری‌اش شهرت زیادی به هم رسانده بود، ولی آثاری که به عنوان طرّاح خلق کرد تا قبل از مرگش در اواسط دهه‌ی ۱۹۵۰ ، یعنی قبل از اینکه مجلّه‌ای با عنوان House Beautiful  طراحی‌های او را “کشف کند “، ناشناخته مانده بود.

1867تولّد در ریچلند سنتر ؤیسکانسین

۱۸۸۵ تحصیل در رشته‌ی مهندسی در دانشگاه ؤیسکانسین

۱۸۸۴ نقل مکان به شیکاگو

۱۸۸۸ آغاز به کار در استودیوی معماری آدلر و سالیوان در شیکاگو )تا سال ۱۸۹۳ (

۱۸۹۳ آغاز فعّالیّت مستقل

۱۹۰۱ انتشار طرح اوّلین <<خانه‌ی‌ مرغزار >>

1911 تالیه سین، خانه‌ی خودش در سپرینگ گرین،ؤیسکانسین

۱۹۲۲ هتل ایمپریال، توکیو، ژاپن

۱۹۳۲ انجمنی خود کفا از معماران و نوآموزان تحت عنوان(انجمن تالیه سین) را در ؤیسکانسین پایه گذاری می‌کند

۱۹۳۷ خانه‌ی آبشار، بِر ران، پنسیلوانیا

۱۹۳۸ تالیه سین ؤِست، خانه‌ی خودش در سْکاتس دِیل، آریزونا

۱۹۳۹ ساختمان اداری جانسن ؤَکس، رِیسین، ؤیسکانسین؛انتشار کتاب معماریِ ارگانیک

۱۹۴۳ طرّاحی موزه‌ی گوگنهایم، نیویورک )تکمیل در سال (۱۹۵۹

۱۹۵۹ مرگ در فینیکس، آریزونا

محصولات

۱۸۹۹میزِ  Husser

1904 صندلی اداریِ  Swivel

1906 کاناپه‌ی Robie 3 ؛ میزهای عسلیِ Robie 2

1907 صندلی‌های Coonley

1908 میزِ Meyer May ؛ صندلیِ Robie 1

1912 بوفه‌ی Aurora

1914 صندلیِ Midway 2 ؛ میزِ Midway 3

1917 میزِ Allen

1921 مجموعه‌ی مبلمان برای هتل ایمپریال، توکیو

۱۹۲۵ مجموعه‌ی مبلمان Taliesin

1936 میزِ Johnson Wax 1 ؛ میز تحریرِ Johnson Wax 2

1937 صندلیِ دسته‌دار بشکه‌ای (Barrel)

1939 میزِ عسلیِ Lewis

امتیاز تولید برخی از این اقلام اکنون در اختیا   Cassina است.

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ،۱۰:۲۸:۳۶ +۰۰:۰۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶|دسته‌ها: پروژه‌های معماری داخلی|برچسب‌ها: , , |