فراخوان دومین مسابقه ملی طراحی معماری موکب | برگزارکننده: مرکز معماری اسلامی حوزه هنری

مقدمه :
چند سالی است که در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین ع، جمع کثیری از عاشقان حسینی راهی کشور عراق شده و مسیر شهرهای مختلف تا کربلا را پیاده طی می کنند. از سوی دیگر ساکنان بومی عراق و علاقه مندانی از ایران و سایر کشورهای اسلامی با برپایی موکب هایی در مسیر زیارتی نجف تا کربلا، سعی می کنند تا با ارائه خدمات اقامتی، فرهنگی و درمانی، این سفر عرفانی را برای زائران سهل¬تر و دلپذیرتر نمایند. به منظور ساماندهی بهتر این موکب ها، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری قصد دارد تا برای دومین سال با برپایی مسابقه طراحی معماری، ایده های خلاقانه و کاربردی را جمع آوری نموده و در اختیار متولیان برگزاری این آیین معنوی قرار دهند. توجه به مفاهیم فرهنگی قیام حسینی در طرح، شکل دهی به بستری برای شکل گیری سبک زندگی اسلامی، ارائه خدمات بهتر و کاملتر به زائران پیاده و کاربران موکبها، توجه به شرایط اقلیمی و ارتباط مناسب با طبیعت، طراحی فضاهای چند عملکردی، شناخت بهتر آداب و شرایط پیاده روی برای زیارت و فعالیت مطلوب طرح در زمانهای پیک کاربر از اولویتهای طرح خواهد بود.

گروه داوران:
– دکتر بهمن ادیب زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
– دکتر محسن وفامهر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت
– مهندس یحیی نوریان طراح معمار و پزوهشگر مباحث معماری اسلامی

جوایز:
– نفر نخست – پنج میلیون تومان + تندیس مسابقه
– نفر دوم – سه میلیون تومان + تندیس مسابقه
– نفر سوم – دو میلیون تومان + تندیس مسابقه
– به کلیه آثار راه یافته به نمایشگاه لوح یادبود و گواهی شرکت در مسابقه اهدا خواهد شد.

شرایط طراحی:
– توجه به ارکان های کلی موکب، توجه به رفتارها و ارتباطات شکل گیرنده درون طرح بر مبنای بستر فرهنگی اماکن مذهبی و شکل گیری طرحی مبتنی بر خدمات رسانی بهتر به زائران از اولویت های مسابقه خواهد بود
– یکی از زیباترین صحنه ها در راه پیمایی اربعین خط افق در صحرا و مشاهده سیل جمعیت زائران است. نحوه ارتباط خط آسمان طرح و افق حائز اهمیت است.
– طرح به شیوه سازه موقت طراحی شود بشکلی که نیازمند پی کنی و بنا کردن ساختمان دائمی نباشد.
– موکب ها در جاده و صحرا بوده و سطح خدمات عمومی و تاسیسات نسبت به درون شهر پایین تر است. توجه به پاکیزگی و ارتباط با محیط طبیعت دارای امتیاز می باشد.
– طرح حدکثر در یک طبقه ارائه گردد و با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی عموما امکان استفاده از تراز منفی نیست. شکل گیری نظرگاه در نیم طبقه بلا اشکال می باشد.
– پبش بینی و طراحی فضاهای مناسب جهت پاسخگویی به نیازهای زائران در زمان های بیشینه سفر ضروری است
– پرداختن به مفاهیم معنوی و مذهبی واقعه کربلا در طراحی پوسته و حجم و فضاسازی موکب ها.
– پرداختن به موضوع تقویت همبستگی بین قومیت های مختلف حول محور فرهنگ حسینی
– توجه به استفاده از سازه و مبلمان متحرک در موکب
– توجه به نورپردازی شبانه جهت پاسخگویی به عملکرد در طول شب

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  بررسی مبانی هندسی و روشهای الگوریتم نویسی در طراحی مقرنس

تقویم مسابقه:
– شروع ثبت نام: ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷
– آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷
– اختتامیه و اعلام اسامی برندگان و برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷
شرکت برای عموم آزاد می باشد.

نحوه ثبت نام:
– داوطلبین می توانند به تارنمای artfest.ir، مراجعه و ضمن مشاهده شرایط و ویژگی های مسابقه، حداکثر تا روز ۱۸مهرماه نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و درج مشخصات و ارسال آثار اقدام نمایند
– داوطلبان می‌توانند از طریق کانال تلگرام پرسش های احتمالی در مورد مسابقه را مطرح نمایند.
– تحویل آثار شرکت کنندگان تنها به صورت دیجیتالی و از طریق سایت می باشد.
– شرکت در مسابقه به‌صورت گروهی یا انفرادی بلامانع است. درصورت تصمیم بر شرکت گروهی، یک نفر از اعضا در مقام نماینده‌ی گروه اقدام به تکمیل فرم و برقراری ارتباط نماید. از آنجا که هر یک از آثار تنها با کد شرکت کننده شناخته خواهند شد، لازم است در زمان تکمیل فرم ، نام سایر اعضای گروه نیز ذکر شود.
– از درج نام شرکت کنندگان بر روی شیت های ارسالی اکیدا خودداری گردد. در صورت درج نام طرح ارسالی از روند داوری حذف خواهد شد.
– جهت آشنایی بیشتر با موضوع موکب و سبک زندگی اربعین حسینی فایل تکمیلی این فراخوان را حتما مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  جشن اختتامیه و اعلام برندگان مسابقه‌ی طراحی موکب حسینی | برگزارکننده: مرکز معماری اسلامی حوزه هنری

دبیرخانه:
ارسال آثار فقط طبق زمان بندی اعلام شده امکان پذیر است.
آدرس کانال جهت سوالات احتمالی: @irac_ir

مدارک ارسالی برای مسابقه:
مدارک خواسته شده شامل:
– یک شیت کامل ۵۰*۷۰ برای توضیح ایده و روند طراحی و توضیح رفتارها و الگوها و توضیح بستر فرهنگی
– یک شیت کامل ۵۰*۷۰ برای توضیح دیتیل ها و جزئیات طرح با مقیاس های زیر ۵۰/۱
– تحلیل سایت و سایت پلان به مقیاس ۲۰۰/۱ (نشان دهنده نحوه ساماندهی مسیرهای سواره و پیـاده)
– پلان با مقیاس ۱۰۰/۱
– ارائه نما با مقیاس ۱۰۰/۱
– ارائه حداقل یک برش طولی و یک برش عرضی
– حداقل پنج چشم انداز سه بعدی (پرسپکتیو) از زوایای مختلف (شامل دید ناظر و دید پرنده، فضای داخلی)
– انتخاب ریز فضاها و برنامه دهی طرح بعهده طراح بوده و تعیین متراژ ها، ظرفیت ها و جانمایی ریز فضاها با نظر طراح خواهد بود.

توجه:
– مدارک خواسته شده در سه (یا حداکثر پنج) شیت ۵۰*۷۰ با DPI (رزولوشن) ۳۰۰ پیکسل در اینچ ارائه گردد.
– تمامی مدارک ارائه شده در شیت ها باید به نحوی باشند که گویای کامل طرح با جزئیات مربوطه باشند
– برای شرکت در مسابقه نیازی به پرینت و شاسی کردن آثار نیست. دبیرخانه مسابقه به صورت آنلاین سندهای شما را دریافت خواهد کرد.
– در پایان روند اجرایی آثار برگزیده این مسابقه در فصلنامه هنر معماری به چاپ خواهد رسید

سایت:
سایت طرح در زمینی مستطیل شکل و به ابعاد ۵۰ متر در راستای شمال به جنوب و ۳۵ متر در راستای شرق به غرب می باشد. در دو طرف سایت جاده به عرض ده متر قرار گرفته که در ایام پیک هر دو سمت متعلق به افراد پیاده خواهد بود. اما دسترسی خودرو نیز قطع نخواهد شد. در قسمت شرقی سایت ساختمان موکب ها قرار گرفته است. زمین طرح در عمود ۳۱۳ قرار دارد.

بیشتر بخوانید، بیشتر آگاه باشید!  فراخوان بین المللی طراحی فروشگاه موبایل و لوازم الکترونیکی

 

تصاویر سایت پروژه و مسیر پیاده روی نجف تا کربلا درج شده‌اند.(مخاطبین اپلیکیشن بر روی دکمه تصاویر کلیک نمایند!)

توضیحات:

در انتها برای آشنایی بیشتر مخاطبین با حس و حال فضای پیاده روی زائران پیاده به سوی کربلا و شناخت برخی از نیازهای کاربران روایتی کوتاه از زبان یکی از زائران نقل می گردد:

” من با خواهر دو قلویم بهمراه مادر و مادربزرگم تصمیم گرفتیم برای اربعین حسینی به کربلا برویم و خدا خواست در این امر موفق شویم. اول وارد نجف شدیم و بعد از زیارت حرم امیرالمومنین(ع) و مسجد کوفه و وادی السلام با پای پیاده به سوی کربلا حرکت کردیم. هرکدام کوله پشتی داشتیم. برای مادر بزرگم که ۶۳سال داشت ناراحت بودیم. اما انگار دیدن حرم امام حسین(ع) به او نیرویی داده بود که اصلا احساس خستگی نمی کرد و جلوتر از ما حرکت می کرد. مادرم که خیلی مواظب من و خواهرم بود، باید مواظب مادر بزرگ هم می بود. الحمدلله خداوند به او هم یک نیرو و روحیه خوبی داده بود.

خدای من! چقدر از نجف تا کربلا دیدنی بود. موکب های کنار هم، حسینیه ها، ایستگاه های پذیرایی از زائران به موقع صبحانه و نهار و شام پذیرایی می کردند و جالب تر که در بعضی از موکب هابه خانم ها و آقایان جوراب هدیه می دادند. بعضی از موکب ها پرچم تبرکی می دادند. من از تمام این صحنه ها عکس و فیلم گرفتم. موکب هایی را دیدم که کفش های مردان را واکس می زدند و برای پانسمان پاها و ماساژ و مالیدن پاهای آقایان آماده بودند. خیلی دیدنی بود احساس می کردم هرچه این واقعیت ها را می بینم به خداوند نزدیکتر می شوم.

به کربلا رسیدیم. وای خدای من! گنبد و گلدسته حرم امام حسین(ع) و (حرم) ابوالفضل العباس(ع) مرا به گریه انداخته بود. طوری که نمی توانستم جلوی خودم را بگیرم. بله مردم داشتند گریه می کردند…. لبیک یا حسین! ”

برگرفته از کتاب مغناطیس حسینی- خاطرات و دلنوشته های زائران اربعین حسینی/نشر فرآهنگ اندیشه/۱۳۹۵

تصاویر غیر مرتبط به داستان و آرشیوی است.

 
۱۳۹۷-۶-۳۰ ۰۵:۵۱:۲۸ +۰۴:۳۰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۷|رویدادهای معماری ایران دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |