فراخوان دریافت ایده‌ها، آثار و دستاوردهای پژوهشی در چهارمین دوره جایزه فیروزه

شیوه نامه شرکت در بخش ارائه پژوهش چهارمین دوره

دوره چهارم بخش پژوهش جایزه فیروزه با همکاری دبیرخانه حرف حساب با رویکردی متفاوت برگزار می‌گردد. روند کلی دریافت آثار به شیوه زیر می‌باشد:

  • ثبت‌نام اولیه شرکت‌کنندگان
  • ارسال شیوه تکمیل کاربردانه اثر
  • دریافت کاربردانه
  • داوری مرحله مقدماتی
  • رویداد نهایی

 ثبت‌نام اولیه شرکت‌کنندگان

شرکت‌کنندگان ابتدا باید در سایت جایزه فیروزه ثبت‌نام و اطلاعات تماس، عنوان پژوهش(دستاوردهای پزوهشی) و یا ایده نوآورانه (اختیاری) را ارسال کنند.

 ارسال شیوه تکمیل کاربردانه اثر

دبیرخانه جایزه فیروزه حداکثر در طی دو هفته شیوه نامه تکمیل کاربردانه، نمونه‌های کاربردانه پذیرفته شده قبلی، فایل‌های آموزشی مربوط به شرکت در مسابقه را برای متقاضیان ارسال خواهد کرد.

 دریافت کاربردانه

تا زمان مشخص شده در وب‌سایت، شرکت‌کنندگان می‌توانند کاربردانه خود را به دبیرخانه ارسال نمایند. ارائه‌ها به دو صورت شفاهی و پوستر خواهد بود، از این رو در این مرحله شرکت‌کننده می‌تواند برحسب توانایی و علاقه خود، شیوه ارائه را پیشنهاد نماید. لازم به ذکراست داوران مسابقه با توجه به انتخاب شما و همچنین پتانسیل‌های عنوان پژوهش و یا متن کاربردانه، نوع ارائه را مشخص خواهند کرد.

 داوری مرحله مقدماتی

پس از آخرین مهلت دریافت آثار، هیات داوری تخصصی آثار برگزیده و قابل ارائه را جهت شرکت در روز مسابقه اعلام خواهند کرد. معیارهای تخصصی داوری اولیه نیز به همراه فرمت کاربردانه برای شرکت‌کنندگان ارسال خواهد شد. نهایتا یک هفته قبل از برگزاری رویداد، اسامی راه‌یافتگان به مرحله اصلی اعلام خواهد شد و براساس آن شرکت‌کنندگان می‌توانند ارائه‌های خود را آماده کنند.

 رویداد نهایی

روز برگزاری رویداد شامل بخش‌های نمایشگاهی و ارائه خواهد بود. راه‌یافتگان به این مرحله با توجه به توضیحات دریافتی باید ارائه خود را آماده و در سه دقیقه در برابر حضار و هیات داوری تخصصی ارائه دهند. راه‌یافتگان به بخش پوستر نیز، که با توجه به المان‌های داوری پوستر خود را  طراحی و چاپ کرده‌اند، توسط هیات داوری تخصصی مورد ارزیابی قرارخواهند گرفت.

نحوه ارائه آثار

در مرحله داوری اولیه، کاربردانه اثر دریافت می‌گردد و در مراحل بعدی باتوجه به نتیجه داوری، ارائه به صورت شفاهی یا پوستری خواهد بود. هرکدام از این موارد شامل ویژگی‌هایی می‌باشند که در ادامه بیان شده‌اند.

 کاربردانه

کاربردانه (چکیده) ارسالی می‌بایست دارای حداقل ۵۰ و حداکثر ۳۰۰ کلمه باشد. از طرفی نیز، نمونه پیشنهادی باید بتواند وجه کاربردی و شم رویاپردازانه در موضاعات پژوهش‌های دانشگاهی و ترویجی را به زبان مردمی روایت کند. همچنین می‌توان از شیوه‌های نوین ارائه پژوهش‌های دانشگاهی دنیا مانند تصویرسازی، اینفوگرافیک و … نیز بهره برد که امتیاز جداگانه‌ای خواهد داشت.

 ارائه شفاهی

با توجه به همکاری این دوره از رویداد با دبیرخانه «حرف‌حساب»، روش ارائه باید با فنون سرگرم‌کننده و سریع در مورد همه چیز ‌باشد. زمان در نظر گرفته شده برای هر ارائه ۳ دقیقه می‌باشد، ازاین‌رو سخنرانان باید ارائه خود را در قالب حداکثر ۱۲ اسلاید ساخته و هر کدام را در ۱۵ ثانیه ارائه دهند. این نوع از ارائه، برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۹۴ در رویداد «حرف حساب» اجرا شده‌است. شعار اصلی این نوع ارائه «ما را آگاه کن، اما این کار را سریع انجام بده» می‌باشد.

تذکر مهم ۱: محتوای ارائه باید به‌گونه‌ای تهیه و ارائه شود که مخاطبان غیرتخصصی نیز بتوانند مسئله مطرح‎شده را درک کنند؛ بنابراین بهتر است واژه‎های کاملاً تخصصی به بیان ساده با استفاده از ابزارهای ارائه خلاقانه، تعریف و تفهیم شوند تا مخاطبان عمومی نیز آن را درک کنند.

تذکر مهم  ۲:  در بیان نتایج، باید در یکی از اسلایدهای مربوط به ارائه، به بیان خلاقانه و رؤیاپردازانه کاربردهای طرح مذکور پرداخته شود.

 ارائه پوستری

تصویرسازی خلاقانه پوستر یکی از آیتم‌های امتیازدهی مهم این بخش می‌باشد، ازاین‌رو دبیرخانه مسابقه قالب نمونه برای پوستر مشخص نکرده‌ است. رعایت نکات زیر در طراحی پوستر قال توجه می‌باشد.

  1. عنوان مقاله را در فونت و رنگی مناسب نگارش کنید تا از یک فاصله ۶ یا ۷ متری قابل خواندن باشد.
  2. از اشکال بصری مانند موارد ذکر شده در ادامه، استفاده کنید:
  • اعداد و ستون‌ها می‌توانند به توالی منطقی ارائه شما کمک نمایند.
  • اشکال تصویری مانند فلش، می‌توانند ارتباط بین اطلاعات و بخش‌‌های مختلف پوستر شما را نشان دهند.
  • تصاویر، نمودارها و جداول بایستی بخش‌های اصلی داستان ارائه شما را بر روی پوستر نشان دهند.
  1. استفاده از رنگ می‌تواند ابزاری قدرتمند در ارایه هرچه بهتر پوستر شما باشد، اما در استفاده از آن افراط نکنید؛ حداکثر از ۲ یا ۳ رنگ در پوستر خود استفاده کنید. استفاده از سایه پاستل به عنوان رنگ پس‌زمینه پوستر می‌تواند در برای نمایش مطالب شما بسیار جذاب باشد.
  2. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که فضای پوستر شما می‌بایست حاوی ۲۰ الی ۲۵ درصد مطلب و ۴۰ الی ۴۵ درصد اشکال و تصاویر باشد. در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از پوستر نیز باید خالی باشد.
  3. علاوه بر توجه به استفاده از اشکال و نمودارها، در انتخاب رنگ پس زمینه و فونت مورد استفاده برای مطالب، می‌بایست به عناصر ظریف دیگر نیز توجه کنید:
  • مطمئن شوید که تمامی عناصر متنی راست چین شده باشند. در صورتی‌که پوستر انگلیسی طراحی می‌کنید، توجه داشته باشید که مطالب چپ چین شده باشند.
  • فاصله بین خطوط را در حالت (Double space) قرار دهید.
  • از ایتالیک کردن متن اصلی پوستر و یا عناوین خودداری کنید، زیرا براحتی خوانده نمی‌شوند.
  1. پس از اتمام نگارش و طراحی تا می‌توانید آن را دوباره بخوانید و چک کنید. سعی کنید غلط املایی در کار نباشد و کلمات و جملاتی که استفاده کرده‌اید پیچیدگی‌های خاصی نداشته باشند. از همکاران یا دوستانتان بخواهید کار شما را مطالعه کنند و به شما فیدبک دهند.

۱۳۹۷-۸-۱۱ ۰۱:۳۰:۱۲ +۰۳:۳۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۷|رویدادهای معماری ایران دسته بندی ها|