با انعکاس چشم اندازهای آفتابی و روحیّه‌ی پُر انرژی میامی، انفجارِ رنگْ این خلوتگاهِ کنار اقیانوس اطلس را پُر کرده است

 

طرّاحی داخلی از جان بارمَن

شرکت جان بارمَن، نیویورک، نیویورک، و میامی، فلوریدا

متن از کِـلی گْریـن

عکسها از رابِرت بْرَنْـتْلی، دِلْرِی بیچ، فلوریدا

ترجمه‌ی حمید خُداپناهی

با نگاهی به سابقه‌ی کاریِ طرّاح داخلی، جان بارمن، عجیب نیست که صاحبان این خانه‌ی ۳۲۵ متر مربّعی از او دعوت به همکاری کرده‌اند؛ در پرونده‌ی او طرّاحی خانه‌ی چهره‌های سرشناسی مانند نوازنده‌ی بزرگِ جَز، ؤینتن مارسالیس، گوینده‌ی سابقِ اخبار شبکه‌ی اِن بی سی، سْتون فیلیپز، مجری تلویزیون، جورج استفانوپولوس، و بازیگر سینما، اَلی ؤِنت ؤورث، و نیل سایمنِ نمایش نامه نویس دیده می‌شود، که منزل همه‌ی آنها در بال هاربرِ فلوریدا، در کنار اقیانوس قرار دارد. از اینها گذشته جان بارمن قبل از این پروژه، چهار بار با صاحبان این ملک همکاری کرده بوده؛ از جمله اوّلین خانه‌ی آنها در لانگ آیلَند. بارمن دقیقاً می‌دانست که این زوج چه چیزی در ذهن دارند یک خانه‌ی معاصر پُر از رنگ و بسیار سرزنده.

صاحبان خانه در جستجوی یک خانه‌ی آرام و صمیمی برای خانواده‌ی بی تکلّف و خودمانی، به سوی این موقعیّت در فلوریدای جنوبی، به خاطر آسمان‌های آبی، درختان نخل استوایی و زندگی شبانه‌ی هیجان انگیزش جلب شدند. و می‌خواستند زیبایی مناطق اطراف در طرّاحیِ داخلیِ خانه انعکاس یابد. و نتیجتاً، بارمن، با استفاده‌ی منحصر به فردش از رنگ، خانه را مملو از رنگ مایه‌های شفّاف و روشن کرده است که نه تنها چشم اندازهای آفتابی و روحیّه‌ی بَشّاش و پُرانرژی میامی را منعکس می‌کند، بلکه در صدد تکمیل کلکسیونِ بسیار جالب توجّه صاحبان خانه نیز بر می‌آید. با به کار گرفتن رویه‌های بافتدار پنبه‌ای، دیوار پوشهای چمن مانند و کف پوش‌هایی از سنگ آهک طبیعی، و حسّ و حالِ ساحلیِ آرامِ منطقه‌ای که خانه در آن واقع شده، در تمامی ملک نفوذ کرده است.

در همین ارتباط بخوانید!  پل دره گذر می‌یو | معماری از فاستر و شرکا | فرانسه ۲۰۰۴-۱۹۹۳

به علّت ابعاد بسیار بزرگ اتاق نشیمن و اینکه چشم اندازهای این اتاق به سه جهت است، بارمن دو ترکیب نشیمن را در نظر گرفته است. در یک طرف، او کلاب چِرهای زردرنگی را در کنار مبل‌های قهوه‌ی و سفیدی که خودش طرّاحی کرده، قرار داده است. در ترکیب نشیمن دوّم، دیوارپوش‌های زرد رنگِ چمن مانندی را به عنوان پس زمینه‌ای برای نقّاشی‌های ملوّن با رنگ‌های شاد و سرخوش برگزیده است. در اینجا، انفجار رنگ‌های زرد و آبی بر ترکیبِ مایه‌های قهوه‌ای تأکید گذاشته است، چنانکه در ناحیه‌ی که قالیچه‌ی مدوّر پشمی در مرکز این ترکیب ایجاد کرده نیز قابل رؤیت است. در این اتاقْ چهار چراغ اتریشی آنتیک نقاط تمرکز خلق کرده‌اند؛ یکی از آنها روی کابینتِ دِنبارِ (Dunbar) مربوط به اواسط قرنِ بیستم اثرِ ادؤارد رامبْلی قرار گرفته است. در همین جا، یک مجسّمه‌ی دیواری از یک خارپوست دریایی اثر کِرتیس جِر ارجاعی‌ست به منظره‌ی اقیانوس که از پنجره پیداست. بارمن می‌گوید: «به علّت نزدیکی به اقیانوس، می‌خواستیم از رنگهای پُرقدرت آبیِ اقیانوسی استفاده کنیم.» او چنین ادامه می‌دهد: «پارچه‌ی کاناپه، آیینه‌ها و چراغهای عتیقه بازتابِ رنگ‌های آبیِ دریا و آسمان هستند، که با دیگر رنگ‌های اتاق تعادل ایجاد کرده‌اند.»

بالا: بارمن پیش از این در چهار پروژه‌ی طرّاحی داخلی صاحبان این خانه همکاری تنگاتنگ داشته، امّا این خانه رنگارنگ ترین و شوخ و شنگ ترینِ همه‌ی آنهاست.

بالا: آثار هُنری زنده، معرّفِ اتاق نشیمن هستند؛ جایی که نماهایی بی‌نظیر از اقیانوس اطلس را می‌توان از میان شیشه‌ی پنجره‌های از کف تا سقف دید. طرّاح داخلی، جان بارمن، در اینجا یک مبل از فروشگاه اسکالامانْدْره را با رویه‌ای با طرح پوست گورخر پوشانده است. سه کلاب چرِ زردرنگ از فروشگاه جِی. رابرت سْکات که با پارچه‌ی پنبه‌ایِ بافت دار از فروشگاه اُزبورن اَند لیتِل پوشیده شده، توده‌های رنگی را به اتاق افزوده‌اند.

در همین ارتباط بخوانید!  رؤیاهـای استـوایی | طرّاحی داخلی از سوزان لَشـانْـس | شرکت سوزان لشانس

«من عاشق رنگهای این خونه‌ام»؛ این را خانم صاحب خانه درباره‌ی ترکیب هیجان انگیز رنگمایه‌های این طرّاحی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «کاملاً حسِّ میامی رو داره.»

«بُمب» که اثری ست از هُنرمند نیویورکی کِی‌. جی. گْـرِیِـم، روی دیوارپوش زردرنگ اتاق نشیمن مُنفجر می‌شود. یک کاناپه‌ی آبی رنگ که اختصاصاً برای این خانه طرّاحی شده رنگ مایه‌های قهوه‌ایِ صندلیهای بِـرْژِر از فروشگاه دِنیس اند لیـن، نیمکت‌های بزرگ با روکشِ جیر و قالیچه‌ی مدوّرِ این ناحیه را تعدیل می‌کند.

خانم صاحب خانه می‌گوید: «ما خونه‌ای می‌خواستیم که پذیرا و بامزّه باشه؛ و همین رو هم به دست آوُردیم. هیچ چیزِ خشک و رسمی‌ای اینجا پیدا نمی‌کنین؛ همه‌ی ناحیه‌ها آزادانه در حرکتن.»

پلانِ بازِ آشپزخانه با خطوط تروتمیز و منظّمِ کابینتها، که در تضادّ شدید با یکدیگر هستند، در واقع نقش پس زمینه ای را برای آثار هُنری آدام گْرَنْـت، که پسر یکی از دوستان نزدیک صاحب خانه است، ایجاد کرده. رو کابینت‌های گرانیتی با زیبایی و ظرافتشان و نیز صندلی‌های بارِ شوخ و شنگِ زردرنگ و میوه‌های تزئینی بسیار بزرگ، جذّابیّت آشپزخانه را دو چندان کرده است.

کف پوشهای سنگ آهک، به شکلِ سیّالی از آشپزخانه به اتاق صبحانه روان است. در اتاق آشپزخانه صندلی‌هایی با روکشِ وینیلِ زرد، میز لمینیت اثر اِرو سـارینن را احاطه کرده‌اند. بارمن در مورد ترکیب رنگهای زرد و نارنجی می‌گوید: «رنگها رو در واقع از تابلوی نقّاشی انتخاب کردیم.» یک چراغ آنتیک که سفید رنگ آمیزی شده است، ظاهر اتاق را تکمیل می‌کند.

در اتاق خواب اصلی رنگهای زرد به صورتی و آبیِ فیروزه‌ای تغییر می‌کنند، در حالی که پارچه‌های چمن مانندْ به رنگِ انار پس زمینه‌ای ست برای اثری از جَنِت فیش. یک ناحیه‌ی نشیمنِ راحت که یک شِز (Chase)، یک صندلیِ راحتی و یک زیرپایی در آن قرار داده شده، با پارچه‌ی کتانی با نقش و نگارِ بُـتّه جـقّه‌ای پوشیده شده است.

بالا: درْ آشپزخانه، کابینت‌های شیک و برّاق که لمینیتِ سفید شده‌اند و رو کابینت‌های گرانیتی، فخامتی مُدرن و در عین حال ظریف را به فضا افزوده‌اند. در مقابل، صندلی‌های کانتر از شرکت دیزاین ویذین ریچ که بارمن آنها را زرد رنگ آمیزی کرده، و میوه‌های تزئینیِ بزرگ از شرکت رابرت کوئو و شرکا ترکیبی کمابیش سبُکسرانه به وجود آورده‌اند.

بالا: یک نقّاشی روی دیوار اتاق صبحانه آویخته است که ترکیب رنگی گرمی را به فضا وارد می‌کند. در پرتو درخشش نور لوستر آنتیک، صندلی‌های آیکونیکِ میلو باؤمَن از فروشگاه وِرمیلیون با روکشِ وینیلِ زردرنگ ؤیلوتِکْس، میزِ اِرو سـارینن از شرکت کْنول را احاطه کرده‌اند.

در همین ارتباط بخوانید!  تر و تمیز و معاصـر | توبی زَک

دیوارپوشهای چمن مانند و کف پوشهای سنگ آهکِ طبیعی، منعکس کننده‌ی منطقه‌ی ساحلیِ آرامی‌ست که خانه در آن واقع شده.

بالا: صفحه‌ی بالای تخت که جلای سفید خورده درخشندگی را به فضای اتاق خواب اضافه کرده؛ در حالی که پارچه‌ی صورتی پرده، رنگِ گُلیِ دیوارها را پژواک می‌دهد. یک آباژورِ شیشه‌ایِ رومیزیِ آنتیک روی میز کنار تخت در کنار صندلیِ راحتی از فروشگاه رُز تارلو ملروز هاؤس با روکشهای چرمِ آن از هولی هانت قرار گرفته که یک فضای نشیمن دیگر را هم به فضا می‌افزاید.

بالا: دیوار پوشهای صورتی چمن مانند از فروشگاه فیلیپ جِفریز دیوارِ فضای نشیمن اتاق خواب اصلی را پوشانده؛ در اینجا اثر هُنریِ جَنِت فیش روی یک شِزِ آنتیک و صندلی و نیمکتِ کریستین لیِگْـر، که همه روکش‌هایی با نقوش بُتّـه جقّـه‌ای دارند، آویخته شده.