Industrial Design in Iran

درباره‌ی طراحی صنعتی

از دوران رنسانس بود که کار طراحی و ترسیم به صورت حرفه درآمد و design در انگلیسی از قرن شانزدهم به معنی «یک نقشه‌ی ساده و پیش طرحی برای یک اثر هنری» به کار رفت. در حال حاضر معنای طراحی صنعتی در دنیا با تعریف اولیه‌ی آن متفاوت بوده و نفوذ آن را در کوچکترین جنبه‌های انسان امروز می‌توان به وضوح دید. با پیشرفت صنعت و پیدایش محصولات جذاب و متنوع امروزی، توجه عموم مردم به طراحی صنعتی روز به روز افزایش یافته است به حدی که امروزه ستارگان طراحی صنعتی، شهرت و اعتبار ستارگان سینما را کسب نموده‌اند.

در تعریف امروزی حرفه‌ی طراحی صنعتی توجّه به مقولاتی چون زیبایی شناسی، نشانه شناسی، مطالعه‌ی تناسبات، علوم مهندسی و غیره، ضروری است. در حقیقت طراح صنعتی می‌کوشد تا با ایجاد فرآیندی نوآورانه و منطقی، پس از مطالعات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و زیبایی شناسانه به خلق فرم‌ها و بررسی عناصر عملکردی تولیدات مبادرت ورزد. بدیهی است هر قدر که این مطالعات اصولی و بر پایه بررسی‌های منطقی و نگرش خلاقانه انجام شود، تولید به وجود آمده موجبات اصلاح وخوشنودی محیط زندگانی انسان را بیشتر فراهم می‌‍آورد.

طراحی صنعتی، سطح وسیعی از زندگی روزمره‌ی انسان را فرا گرفته است و علاوه بر اشیاء روزمره (لوازم خانگی، پوشاک، بسته بندی و...) به عرصه‌ی گسترده تری (خودروسازی، صنایع هواپیمایی، صنایع نظامی و پزشکی و...) قدم نهاده است .

دامنه‌ی طراحی صنعتی امروزه فراتر از حد تصور در حال گسترش است، به گونه‌ای که با پیشرفت علم و پیدایش علوم جدید، حوزه‌های مختلف طراحی صنعتی نیز گسترش می‌یابد. پاره‌ای از گرایش‌های معمول طراحی صنعتی عبارتند از: طراحی محصول، طراحی فضاهای داخلی، طراحی مبلمان، طراحی خودرو و تجهیزات آن، طراحی بسته بندی، طراحی کفش، طراحی فضاهای محیطی، طراحی المانهای شهری و الخ.

به کارگیری طراحی صنعتی در تولیدات صنعتی مزایای فراوانی را برای صنعتگر امروز در بر دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم: کاهش هزینه‌های تولید،افزایش سطح کیفی تولیدات، ابداع و نوآوری جهت خلق محصولاتی که توانایی رقابت در سطوح مختلف را دارا باشد، هماهنگی بین مجموعه تولیدی و محصولات آنها، افزایش سطح عملکرد فرمی، فنی و فیزیولوژیک، پیوند اطلاعات وسیع و مختلف در زمینه‌های عملکرد ارگونومی، استتیکی و اقتصاد در رابطه با محصولات تولیدی، ایجاد عوامل زیبایی شناختی جهت افزایش سطح زیبایی محصولات و رضایت کاربران.

 

طراحی صنعتی در ایران

در همین ارتباط بخوانید!  کسب دو موفقیت ملی و بین‌المللی توسط دانشجویان معماری دانشگاه پارس

طراحی صنعتی در ایران آنچنان که از استقبال دانشگاهی برخوردار است، مورد توجه صنعت قرار نگرفته. این عدم توجه بیش از آنکه به توانمندی این رشته مربوط باشد، ناشی از عدم شناخت کافی صنعتگران و صاحبان صنایع از این رشته و توانمندی‌های آن می‌باشد .

بسیاری از صاحبان صنایع یا اطلاعی از این رشته ندارند و یا تعاریفی که جسته وگریخته بصورت ناقص از آن شنیده‌اند، این حرفه را جزو هزینه۲های اضافی و غیر­قابل­مصرف می­پندارند. در این میان، گروهی از صاحبان صنایع که به صورت اتفاقی با این رشته آشنا شده و توانمندی‌های غیر قابل انکار آن را به صورت عملی لمس کرده‌اند، عقیده‌ای کاملاً متفاوت نسبت به افراد فوق دارند. آنها استفاده از طراحی صنعتی موفّق در تولیدات صنعتی را نه تنها مفید بلکه ضروری می‌دانند.

در همین ارتباط بخوانید!  طراحی فضاهای آموزشی در جهان

برخی از محاسن به کارگیری طرّاحی صنعتی از دیدگاه این گروه از تولیدکنندگان عبارتند از: کاهش هزینه‌های تولید  به رغم افزایش کیفیت عملکرد و زیبایی محصول، به کارگیری مواد و روشهای جدید و متنوع تولید با استفاده از دانش روز طراحی صنعتی، پیشی گرفتن از رقبای داخلی و خارجی به واسطه‌ی استفاده از طراحی جدید، ورود مناسب محصول به بازار با استفاده از طرح‌های اصولی بسته بندی وغیره.

این چنین است که بر خلاف ضعف عمومی که در طراحی صنعتی کشور مشاهده می‌شود، این چنین است که با وجود ضعف عمومی در ارتباط صنعت و طراحی صنعتی کشور، عده‌ای هر چند اندک از طراحان صنعتی در داخل کشور همچنان برای گسترش و شناسایی این حرفه تلاش کرده، می‌کوشند تا با ارائه‌ی طرح‌های مناسب و قابل اجرا، ارتباط طراحی صنعتی را با صنایع کشور گسترش دهند.

در همین ارتباط بخوانید!  مجموعه‌ی مبلمان طراحی شده توسط آلتو (۱)

محمدرضا عمادیان‌مهر از جمله این افراد است. وی متولد ۱۳۵۴ تهران ودارای مدرک کارشناسی طراحی صنعتی از دانشگاه علم وصنعت و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه تهران می باشد. او با سابقه‌ی بیش از ده سال کار در زمینه «طرّاحی محصول» (product design) از جمله افراد موفق در زمینه‌ی طراحی صنعتی کشور محسوب می شود. تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، لوازم وتجهیزات خودرویی و حمل و نقل، صنایع بسته بندی، طراحی محیطی، کفش، مبلمان، طراحی المانهای شهری و غیره، از جمله پروژهای اجرایی وی بشمار می‌آیند. او هم اکنون با تأسیس استودیوی شخصی خود به نام «فرمی نیک» می‌کوشد تا گامی هر چند کوچک در جهت اعتلای رشته طراحی صنعتی در کشور بردارد.

آدرس: سعادت‌آباد، خیابان سرو غربی، ساختمان نگار، شماره‌ی ۱۷۴، واحد ۵۹  

تلفن: ۲۲۰۹۵۸۳۰-۲۲۰۹۵۱۰۱  

فکس: ۲۲۰۹۵۸۳۰

www.forminic.com