Modern Rural Life in Italia

رابطه‌ی میان جهانهای سنتی و امروزی، تأثیر عمیقی بر معماری معاصر ایتالیا گذاشته است. بسیاری از معماران در رویارویی با سایتهای حاوی بناهای کم‌وبیش قدیمی، محدودیتهای خشک و بوروکراتیک، و حتی فعالیتها و تبلیغات ایدئولوژیک تمام و کمال علیه «تخریب بافت تاریخی ایتالیا با طرحهای مدرن»، در روند دور و تسلسل بافت گرایی و بازسازی و مرمتهای بی پایان گرفتار آمده‌اند.

با در نظر گرفتن تمام این مسائل، نخستین واکنش در برابر این خانه‌ی چشمگیر در توسکانی، فقط می­تواند شگفتی تحسین آمیزی باشد نسبت به آنکه معمار با چه ملایمت و مهارتی از عهده‌ی حل مسئله‌ی ساختمان اولیه‌ی موجود در سایت برآمده است. موضوع مورد بحث در اینجا یک ساختمان واحد و حتی مشکل ساز است که از نمونه‌های شاخص سبکی منحصربه فرد، ولی قابل بحث، در طراحیهای ایتالیاست، یعنی یک خانه‌ی کشاورزی متعلق به دهه‌ی ۱۹۳۰، که به عنوان بخشی از طرح گسترده‌ی احیای زمینهای باتلاقی مارِمای سفلی ساخته شد. در طرح جامع اولیه برای باتلاقهای ناحیه، این ساختمان یکی از ۴۵ بنای مشابه خود به شمار می‌آید. الگوی طرح را می‌توان به مارسلو پیاچنتینی، معمار نابغه رژیم فاشیستی، منسوب دانست. این خانه و مزرعه‌ها برای کار و زندگی کارگرانی ساخته شده بود که مجبور بودند این ناحیه‌ی مالاریاخیز را احیا کنند

در همین ارتباط بخوانید!  معماری خانه‌های مدرن آمریکایی (بخش ششم)
  1. ورودی ۲٫ پارکینگ سرپوشیده ۳٫ باغ ۴٫ اقامتگاه اصلی ۵٫ آبگیر ۶٫ بال مهمان ۷٫ اتاق بازی کودکان ۸٫حمام ترکی
  1. ورودی ۲٫ اتاق نشیمن ۳٫ شومینه ۴٫ اتاق نشیمن بیرونی ۵٫ آبگیر ۶٫ اتاق غذاخوری ۷٫ آشپزخانه ۸٫ وسایل آشپزی ۹٫ اتاق خواب ۱۰٫ اتاق مطالعه ۱۱٫ باغ زمستانی

برش عرضی

کارفرمای جوانی که به معماری علاقه داشت، از دفتر معماری لابیکس Labics خواست تا این مزرعه‌ی قدیمی را به یک خانه‌ی واقعی تبدیل کند. استراتژی معماران بی شباهت به مضمون داستانهای علمی تخیلی درباره‌ی رویارویی زمان و مکان نیست. شما از یک فضای واحد گویی در طول زمان و مکان، از چند دروازه‌ی نامحسوس عبور می‌کنید و بین گذشته و حال و آینده در نوسان هستید. این پروژه، نوعی اتصال کوتاه بین آرمانشهر روستایی فاشیستی دهه‌ی ۱۹۳۰ (و رؤیای آن مبنی بر بازگشت به اقتصاد پیش صنعتی، که کشاورزی را مایه‌ی رستگاری ملی می‌دانست) و گرایش شدید معماری نوین ایتالیایی به اقتباسهای هنری برقرار می‌کند. این رویکرد، که در گذشته بسیار مورد علاقه‌ی جنبشهای التقاطی بود، و در آن، مضمونها، سبکها و دوره‌ها بی هیچ ملاحظه و محدودیتی با یکدیگر درمی‌آمیزند در این پروژه در تماس مستقیم میان سازه‌ی جدید و قدیمی مشهود است، و همچنین در استفاده از مصالح امروزی در بافتی که ماهیت مدرنیستی دارد.

در همین ارتباط بخوانید!  هتل دوئومو، ریمینی

فولاد کورتن که با گذشت زمان، رنگ کهنگی به خود می‌گیرد، برای حجم استوانه‌ای حمام ترکی (چپ) و سقف تخت اتاق نشیمن (راست) مورد استفاده قرار گرفت.

این آمیزه‌ی گویشهای مختلف معماری، بیش از همه وابسته به دیوار داخلی اصلی است که از خانه‌ی سبک پیاچنتینی به یادگار مانده و برای فضاهای تشکیل شده، یک عنصر سازه‌ای به شمار می‌رود. سازه‌ی جدید که آرایشی قائم و متعامد دارد روی همین عنصر متمرکز شده است. اغلب ساختمانهای بیرونی که برای نگهداری حیوانات به کار می‌رفتند از جا برداشته شدند و جای خود را به معماری جدیدی دادند.

پروژه از یک خانه‌ی اصلی با اتاق نشیمن وسیع شیشه کاری شده (صفحات پیشین و صفحه‌ی روبه‌رو) و یک بال مهمان مستقل تشکیل می‌شود.

این خانه که برای رفاه و راحتی ساکنان و بازدیدکنندگان طراحی شده است، معماری بلند پروازانه‌ای دارد و به واسطه‌ی حضور همزمان نشانه‌ها و مصالحی با سرچشمه‌های گوناگون، بسیار پیچیده و پرتناقض به نظر می‌رسد. فولاد کورتن برای سقف پیش آمده‌ی بالای تراس بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است، شیشه در همه جا دیده می‌شود، بتن برای کف‌های داخلی، چوب برای اثاثه و جداسازها، و سنگ تراش نخورده برای دیوارهای خارجی. ترکیب این مصالح، نمونه‌ای ابتکاری را به وجود آورد که در عین گونه گونی، بسیار جذاب و منسجم نیز هست. استفاده از این همه مصالح و فرم‌های متنوع در طرح، تا اندازه‌ی بسیاری ناشی از همفکری نزدیک با کارفرما و استقبال او از این تجربیات جدید بود. هدف اصلی آن بود که حال و هوای زندگی مدرن، وَلو روستایی، برای ساکنان خانه فراهم شود. با گذشتن از اتاق وسیع نشیمن/ مطالعه/ غذاخوری، که حداقل ده دوازده نفر می‌توانند همزمان در آن مشغول مطالعه و گفت و گو و غذا خوردن و استراحت کردن باشند، به تعداد بسیار زیادی اتاق مهمان می‌رسید که مسلماً هرکدام دستشویی و حمام مخصوص خود را دارد و پس از آنها یک بخش الحاقی مستقل و خودکفای دیگر برای مهمان واقع شده است. بال مهمان در گذشته انبار وسایل مزرعه بود.

در همین ارتباط بخوانید!  مایکل گرِیْوْز