آمار مربوط به اخبار معماری در فضای رسانه‌ای کشور عددی نزدیک به صفر است. پوشش خبری معماری و آگاهی بخشی مردمی که بماند، حتی جایگاه اخبار معماری در بین رسانه‌های کشور مشخص نیست. شهر؟ فرهنگی؟ تجسمی؟ اقتصادی؟ در این فضای بسیار غم‌انگیز و ناامیدکننده، مطبوعات تخصصی معماری از دو هفته‌نامه تا فصلنامه، بیش از ۷ دهه بار پوشش رسانه‌‌ای صنف معماری را به دوش کشیده‌اند. از اواخر دهه‌ی هشتاد خورشیدی، با ارتقای سطح کمی و کیفی اینترنت، شاهد حضور رسانه‌های آنلاین هم بودیم. حالا در آغاز نیمه‌ی دوم دهه‌ی نود، طیف وسیعی از نشریات مکتوب و آنلاین را داریم ولی این تازه آغاز راه است. جالب اینکه بدنه‌ی نیروی انسانی این جریان را خبرنگاران، محققین، معماران، استادان دانشگاه، کارمندان حوزه‌های مختلف و افرادی تشکیل می‌دهند که از صرفاً متخصص در حوزه نیز نیستند. به لحاظ تئوریک یعنی این صدا، صدای یک بعدی نیست. صدای یک جریان نیست. طیفی از اندیشه‌ها، نقطه نظرات و آرمان‌ها را شکل می‌دهد. همین خاصیت رسانه‌های معماری را به فضایی پرآشوب از بیرون متظاهر می‌کند، هرچند از درون حقیقتاً نیت یکی است. یعنی بر همه واضح و مبرهن است که نیت اصلاحات و ارتقای سطح معماری ایران است. این درخشان‌ترین و مهمترین بخش داستان است...هرچند مثل کشمکش‌های سپاه و ناوهای آمریکائی در خلیج فارس می‌تواند با یک غفلت تبدیل به نبردی جهان‌سوز شود!

در همین ارتباط بخوانید!  رسانه، معماران ایرانی و آرزوی جامعه‌ی مدنی

 

بخش وسیعی از جامعه‌ی معماری، هنوز در برابر اقدامات خود پاسخگو نیستند. خیلی از مسئولین معماری را در اولویت نمی‌دانند و متأسفانه بخش عظیمی از مردم معماری را تا حد چیدن مبلمان تنزل داده‌اند. اکنون زمان آن رسیده که رسانه‌های معماری، با ایجاد فضای مطالبه‌گری در بین همکاران صنفی خود، صدای ایشان را به بالادستی‌ها برسانند. نه فقط معماران که کم کم باید پای مردم را نیز به قائله باز کنیم. باید آگاه باشیم که این راهی است برای رسیدن به اتحادیه یا صنف منسجم معماران که بتواند به وقتش برای حقوق معماران و ارزش‌های آنان بجنگد.

 

اخیراً می‌بینیم که رسانه‌های معماری در برابر کوتاهی‌ها یا تخلفات برگزارکنندگان مسابقات، صدای شرکت‌کنندگان را منعکس می‌کنند. این آغاز خوبی است. باید حس پاسخگویی را در درون هر فردی که با معماری سروکار دارد بوجود بیاوریم. این آغاز راه است. راهی که انتهای آن،آرمان هر رسانه‌ای است.... شفافیت!

در همین ارتباط بخوانید!  استقبال قوی از استدلال ضعیف | هنرمعماری آنلاین

 

شفافیت از موفقیت جذاب‌تر است. اگر شفافیت باشد حتی بازنده‌ی مسابقات معماری نیز راضی است. اما در فضای کدر، برنده‌ی مسابقه نیز ناراضی است. نه فقط در مسابقات معماری، در همه‌ی ارکان و ابعاد معماری، شفافیت می‌تواند باعث رضایت شود. این رضایت منتج از روی اصلاح‌گری معماری و تبیین فضای بهتر برای زندگی است. اساساً معماری سودای جهانی بهتر در سر دارد و یکی از ژن‌های جهان بهتر شفافیت است. به امید آن جهان...

 

روز خبرنگار گرامی باد.

وبسایت خبری انتقادی هنرمعماری آنلاین