عکس بالا: سوزان لشانس، طـرّاح، برای سرسرای ورودی، با سطوح پرتلألو مرمری و ماهونیِ پولیش‌ خورده، مایکل اُ را برای طرّاحی و ساخت «گیتاریست»، یعنی مجسّمه‌ی فلـزّیِ روی تاقـچه، به خدمت گرفت؛ و مُث (Móz) نیز اینستالیشنِ معماری به نام «شـش رُبـان»، یعنی موجِ متالیکِ یکپارچه که روی دیوار نصب شده، را ساخته است. یک نیمکت با پارچه‌ی کْراوِت که مخصوص این فضا طرّاحی شده، توسّط نورهایی از لایـت بالبْـز آن لیمیتِـد، بر مونوریلی از شرکت تِـک روی سقف نصب شده است.

تصویر سمت راست: رنگ مایه‌های زرد انبه‌ای با مبل راحتیِ منحنی شکل از ثِـیِـر کوگَن و قالیچه‌ای با نقش و نگارهای نخل شکل، طنیـنِ اصلیِ اتاق نشیمن غیر رسمی را تشکیل می‌دهد. لشانس برای گنجاندن نورهای غیر مستقیم، قاب بندیهایی را در سقف طرّاحی کرده، در حالی که پارچه‌های پرده‌ای توری از لی جوفا و پینْـدْلِـر اند پینْـدْلِـر درخشش بیرون را به درون آورده است. نقّاشی فریدِل جوباس (Friedel Dzubas) به اسم «بورْن‌-هولْم»، و یک تابلوی خوش‌ رنگ و لعاب از گالری ایلِین بِیکِر، حال و هوای اقیانوسیِ اطراف را بازتاب می‌دهند.

«این صاحب خانه‌های زاده و پرورده‌ی اُکلاهاما،سالهاست که از طرفدارِ پرو پا قرصِ فلوریدای جنوبی‌اند»

با اینکه دنیـس ؤِبْ که به گفته‌ی خودش «دختری شهرستانی از ناحـیه‌ی گْرِیت پْلِینـز» است به همراه شوهرِ سوارکارش، رابِرت، توانسته است شرکتِ خرید و فروش مبلمان خود را در مک الیستر، اُکلاهاما، به راه بیاندازد و در این شهر زندگی کنـد، همیشه دلش برای نسیم خُنک و روزهای خوشگـذردانی در فلوریدای جنوبی تنگ می‌شود. دِنیس می‌گوید: «ما با گُنجاندن درخت نخل و استفاده از رنگ‌هایی که من در میامی می‌دیدم، در دکوراسیون خانه‌ی‌مان، سعی کردیم اُکلاهاما را به فلوریدا تبدیل کنیم. ولی راستش را بخواهید، زندگی کردن در اینجا چیز دیگری‌ست آن هم در این مِلکِ فوق‌الـعادّه.»

حالا، با این مِلکِ مُشـاع در بُرجی در سانی آیل بیچ، که بینِ اینترکوستال واتِرؤِیز و خلیج مکزیک واقع شده، خانواده‌ی ؤب هر چه آنچه می‌خواستند را دارند حتی اسبِ رابرت را هم با قایق به آنجا منتقل کرده‌اند. امّا کارهای زیادی برای رسیدن به این نقطه انجام شده؛ از جمله اینکه، آنها در ابتدا دو واحد مجاور و مجزّا را خریدند، و آنها را به هم متّصل کردند. نتیجه‌ی کار یک پنت هاؤس دوطبقه‌ی ۵۱۱ متر مربّعی ست با دو اتاق نشیمن، دو اتاق غذاخوری، و یک تراسِ روبامیِ دوبلکس فوق العادّه زیبا. آنها، از اقبال خوش، کارِ سوزان لَشانس را در مجلّه‌ی فلـوریدا دیـزاین دیـدند و بلافاصله با او تماس گرفتند و طرّاحی خانه‌ی‌شان را به او سپردند، و از او خواستند که طرّاحی خانه‌ی جدیدشان در میامی، کاملاً رنگ و بوی «فـلوریدا و مناطق حارّه‌ای» را داشته باشد. لشانس می‌گوید: «امّا فلوریدا این روزها دیگر فقط به شرکتِ تامـی بِهامـا و درختان نخل خلاصه نمی‌شود، بلکه، فلوریدای معاصر یعنی حرارت، رنگ و نمای آسمان و دریـا.»

 تصویر سمت چپ: اتاق غذاخوری رسمی به هیچ وجه شلوغ نیست، و مبلمانی مُدرن و سطوحی برّاق دارد. یک لوستر به شکل دو استوانه‌ی به هم چسبیده از مجموعه‌ی پاراگون، بر فراز خطوط معاصر میز و صندلی‌های صاحبین خانه، که با چرم و جیر از رابرت اَلِن پوشیده شده‌اند، می‌درخشد.

پایین: اتاق نشیمن غیر رسمی، حال و هوایی پذیرا دارد. قالیچه از شرکت کَمِران - جُردن. کابینت‌های ثِـیِـر کوگَن در مقابل مبل راحتی از شرکت مبلان چرمیِ دیزاین اِن اِس، قرار گرفته. پارچه‌ی کوسنــها کاری‌ست از کْراوِت و میز قهوه خوری از اَلِن کاپلی دیزاین. تابلوی «فالْت لاین» از گالریِ کَرِن لاین، و تندیسِ شیشه‌ای از ای جی کودی.

 تصویر سمت راست: با چشم‌اندازهایی از پُـرت اِوِرْگْلِیـد تا ساؤث بیچ، دیگر حتی نمی‌توان تصوّر کرد که با وجود دیوار جداکننده‌ی دو آشپزخانه، نمـای خانه قبـلاً چه شکـلی داشت. اکنون با ادغام آنـها، آشپزخانه به شکل دست و دلبازانه‌ی بزرگتر شده است. در کنار سنگ گرانیت سبزرنگِ جزیره، صندلی‌های بارِ سفید از سْـکَن دیزاین، با درخششی نرم قرار گرفته‌اند. چراغهای روی جزیره از لایـت بالبْـز آن لیمیتِـد.

کلاب چِرهای طرّاحی شده توسّط لشانس، که بسیار راحت و صمیمی‌اند و با پارچه‌ی دُناف پوشیده شده‌اند، این احسـاس را به ساکنین می‌دهند که در عرشـه‌ی فرماندهیِ کشتی در حال لذّت بُـردن از نوشیدنی‌هایشان هستند.

با به خدمت گرفتن رنگهـا و عناصر طبیعی در سرتـاسرِ خانه، لشانس مدخلِ خانه را به شکل سرسرایی پوشیده از الیاف نخلِ موزی رنگ نرم طرّاحی کرد. پانلهایی از چوبِ ماهون به عنوان پیش زمینه‌ای برای شمعدان‌های دیوار کوب از سنگِ رُخام مصنوعی نصب شده است. لشانس در زیرِ یک اینستالیشنِ معماریِ بسیار بزرگ از جنس برنز، مس و فولاد، یک نیمکت (به طرّاحی خودش) قرار داده که جعبه‌های کناری (sideboxes) در آن جای گرفته که جان می‌دهـد برای اینکه کفش‌های پُر از ماسه‌ی خود را در آنها بیاندازید.

لشانس، با در نظر گرفتنِ این ملک به صورت دو گروه فضایی رسمی و غیر رسمی، در هرکـدام از این دو، یک اتاق غذاخوری و نشیمن طرّاحی کرد. اتاقِ نشیمنِ رسمی با آرایش موج مانندِ یک راحتی از نخ پُرزدارِ گندمی رنگ، بر روی اُلگوهای نخلی شکلِ موّاج قالیچه‌ی سبز روشن و انبه رنگِ این ناحیه قرار داده شده است. یـکی از شش تراسِ طبقه‌ی اصلی، بیش از بقیّه کشیده شده است. چند قدم آنطرف‌تر، اتاق غذاخوری اصلی با وجـود مبلمانِ معاصر، خوش ترکیب و شیک باقی مانده است. نقّـاشیِ طلوع آفتابِ صاحب خانه، هر روز در سپیده‌ دمانْ معادلِ واقعی‌اش را تقلید می‌کند.

در تقابل با این فضا، اتاق نشیمن غیر رسمی، با مبلِ راحتیِ سبکِ میسونیِ (Missoni-style) گرم و نرمَـش، بسیار صمیمی و راحت است. در طولِ مسیر، اتاق غذاخوری غیر رسمی، با وجود کلاب چرهای کوتاه و قابل تنظیم، بیننده را به یاد اتاق نشیمن یک قایق تفریحی می‌اندازد. حاشیه‌های تزئینی ماهونی، به‌ سانِ ریسمانی چوبی، کلِّ آپارتمان را به هم چسبانده و انسجام بخشیده است.

 تصویر سمت چپ: رنگ مایه‌های نرمِ روتختیِ پینْـدْلِـر اند پینْـدْلِـر، و تختِ پوشیده شده از نخِ پُرزدار، به خوبی با سفت و سخت بودنِ مرمر و شیشه و آینه‌های دو اتاق خواب اصلی کنتراست ایجاد کرده است. یک لانج چِر دکوراتیف از فروشگاه جِـری پِـر که از پارچه‌ی فروشگاه کْری یِیشِن باؤمَن پوشیده شده، در برابر پارچه‌ی پرده‌ایِ آمون هیکْسِن قرار گرفته است.

تصویر پایین: مرمرهای سفیدرنگ در سراسر حمّامِ اصلی در برابر کابینت‌های طرّاحی شده توسّط لشانس، می‌درخشند. یک جفت دستشویی از شرکت طرّاحی اِوِرگْلِیدز دیزاین سِنتِر روی روکابینتیهای گرانیتی شرکت کَسِل قرار گرفته‌اند. یک درِ خزینه رو در برابر دیوار بلوک شیشه‌ای بسته می‌شود.

لشـانس می‌گوید کـه چالش انگیـزترین قسمت طرّاحی این آپارتمان بازساماندهی معمارانه‌ی لولـه‌ها و سیـم کشی مجدّد آشپزخانه بوده است. طرّاح، با راه حلّی هوشمندانه و موقّر، همه چیز را از کانالِ دو ستون با روکش فولاد ضدِّ زنگ، روی جزیره‌ی آشپزخانه، گذرانده. آشپزخانه، که روکابینت‌هایی از سنگِ گرانیت سبز، و کاشی‌های موزاییکی به طرّاحیِ خود لشانس دارد، با نـورِ ساطع از خود می‌درخشند، و هنگام عصر، با چشمک زدنِ چراغهای ساختمان‌های بلندمرتبه‌ی آنسوی پنجره، جان می‌گیرند.

نزدیک به آشپزخانه، اتاق خواب اصلی با رنگـهای زردِ نخـهای پُرزدارِ نرم و ابریشم برّاق، مکـمّلِ مناسبی برای آبـیِ آرامش بخشِ آبـراه است. پرده‌های توری، دیوارهای آیینه کاری و پانلهای بلوک شیشه‌ای در حمّامِ اصلیْ اتاق را دلباز و خوش هوا نگه می‌دارد.

امّا شاید خارق العادّه‌ترین منظـره‌ی ممکن را بتوان از تراسِ روبامی دید. در اینجا، لشانس چندین ناحیه‌ی نشیمن و غذاخوری طرّاحی کرده، و البتّه یک جکوزی مخفی را هم از قلم نیانداخته است. با تراس‌هایی با پنجره‌های مُشبّـک، که مساحتی برابر ۲۲۲ متر مربّع دارند، نماهایی بسیـار زیبـا از طلـوع و غروب، و بلوک‌های چمن سبزرنگ در زیر پاهایشان، این آپارتمان اُکلاهامایی عملاً تغییر ماهیّت داده است؛ طرّاح با ترکیب دو آپارتمان و دو جهان متفاوت، به یک رؤیای استوایی تحقّق بخشیده است.

تصویر سمت راست: لَشانـس سیستمِ هواکشیِ ساختمان را پشت یک شِباک طاقی‌دار پنهان کرده؛ گُلدانها و نیمکتِ باغی از فروشگاه فْرانْت گِیت.

بعد از عبور از پلّکان نرده دار، در سمت راست یک فضای نشستن دیگر نیز وجود دارد؛ از اینجا نمایی پانورامیک دارید و می‌توانید به طلوع

و غروب‌هایی زیبا چشم بدوزید. بدون بلوک‌های چمن مصنوعی، انعکاس نـور از کـفِ بتُنیِ ساختمان، کورکننده می‌بود.

در همین ارتباط بخوانید!  تر و تمیز و معاصـر | توبی زَک