به گزارش هنرمعماری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، فریار جواهریان، مدیر طرح مرمت و گسترش خانه فولادوند، درباره تبدیل این بنای قدیمی به موزه خوشنویسی ایران گفت: همانطور که می‌دانید، ساختمان مسکونى غلامرضا فولادوند که در خیابان شریعتی قرار دارد و به شمیرانات منتهی می‌شود، بنایى فاخر و در عین حال بسیار ساده با سبک معمارى سال هاى ١٣٣٠ است.

وی افزود: این خانه که آن زمان جزو محله هاى اعیان‌نشین تهران بود، در همجوارى کنسولگرى مصر ساخته شد.

مدیر طرح مرمت و گسترش خانه فولادوند ادامه داد: غلامرضا فولادوند نماینده دو دوره مجلس شوراى ملى ایران در سال‌هاى ١٣٣٠ بوده‌است. وی در همان ایام ساخت بنای خانه را آغازکرد.

جواهریان، معماری بنای خانه فولادوند را دارای ظرایفی خواند و گفت: متاسفانه معمار این بنا نامشخص است اما شخصیت و سبک معمارى این بنا آشکار می‌سازد که بنا متعلق به دوران ١٣٢٠-١٣٣٠ است.

وی خانه فولادوند را به لحاظ بافت معماری کاملا مناسب موزه خوشنویسی خواند و گفت: خانه فولادوند در حدود ۶٠٠ مترمربع مساحت دارد که به صورت کوشک در میان باغ قرار گرفته‌شده ضمن اینکه در این بنا از مشخصه‌هاى معمارى آن دوران نظیر استفاده از انهنا در جداره هاى نما و ایجاد پله‌هاى دوار در داخل، استفاده از ستون‌هاى استوانه‌اى، استفاده نکردن از تزئینات داخلى و ایجاد خلوص در فضاى داخلى و خارجى کاملا بهره برده شده که آن را برای تبدیل شدن به موزه مناسب می‌کند.

در همین ارتباط بخوانید!  آئین رونمایی از کتابهای «گلگشت ایرانی» و «مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی باغ ایرانی»

 

 

مدیر طرح مرمت و گسترش خانه فولادوند، بازسازی این خانه را مایه خرسندی خواند و اظهار‌کرد: این خانه تا قبل از پیروزى انقلاب اسلامى محل سکونت خانواده فولادوند بود و بعد از آن به صورت متروک رها شد البته این بنا در مواقعی جهت لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده شد اما این باعث خرسندی است که در سال ١٣٩۵ به همت سازمان زیباسازى شهردارى تهران این خانه قدیمی برای بازسازی، مرمت و احیاء خریدارى شد تا در جهت امور فرهنگى و هنرى استفاده شود.

جواهریان، هنر خوشنویسی را بخشی از هویت ایرانی خواند و گفت: خصال و رخسار فرهنگ هر ملت با هنر یادآوری می‌شود لذا برای جاودانه ماندن هنوز هم هنر اهم انتخاب‌هاست و خاصه، انسانی‌ترین آن‌ها ضمن اینکه من فکر می‌کنم خوشنویسی چهره مطبوع هنر ماست که با حیا و حیرتی توامان که دوام زبان پارسی به شمار می‌رود، همراه است. وی افزود: هنر خوشنویسی به زیبایی از یک سو در تاریخ ما هنرمندی کرده و از سوی دیگر به پاسبانی ادب پارسی در سنگلاخ بغض و بلای تاریخی ما پرداخته‌است لذا ما با این هنر پیوندی دو سویه داریم به همین خاطر من فکر می‌کنم که هنر خوشنویسی فراتز ار شاخه هنرهای تجسمی، تجسم فرهنگ و هنر ایرانی است.

در همین ارتباط بخوانید!  ویدئو-پرفورمنس پروژه فرانسوی-ایرانی تله سیتی در کاخ گلستان

مدیر طرح مرمت و گسترش خانه فولادوند در خصوص ویژگی‌های بنای خانه فولادوند برای تبدیل شدن به موزه خوشنویسی بیان کرد: بنای خانه فولادوند دارای معماری دوران پهلوی نخست است که معماری بسیار انعطاف‌پذیر است لذا در بحث مرمت بنا مشکل خاصی وجود نداشت اما از آنجایی که بناست بیش از یک هزار اثر نفیس خوشنویسی در این موزه به نمایش گذاشته‌شود، برای گسترش زیربنا، دو ساختمان دیگر نیز به صورت الحاقی در حیاط ساخته و به بنا افزوده شد.

جواهریان از در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم برای تبدیل این بنا به موزه خبر داد و افزود: با وجود اینکه خانه فولادوند مساحت گسترده‌ای ندارد اما ما تمام زیرساخت‌های لازم برای یک موزه نظیر مخزن، اتاق مدیریت و ... را در کنار بخش‌هایی نظیر کافه، فروشگاه، گالری و ... مد نظر قراردادیم تا موزه فضایی مناسب برای اساتید این هنر و عموم مردم باشد.

در همین ارتباط بخوانید!  آغاز نمایشگاه «گلگشت ایرانی» در کاخ گلستان + نقشه محل برگزاری رویداد

وی ادامه داد: برای من بسیار اهمیت داشت که موزه خوشنویسی بتواند علاوه بر جذب اساتید مردم را نیز برای بازدید داشته‌باشد به همین خاطر برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شد که این محل یک مرکز فرهنگی کوچک و جذاب تعریف شود.