برگزیدگان مسابقه بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران – تبریز معرفی شدند

 

به گزارش هنر معماری آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، از سال 1323 که ساخت راه آهن تهران – تبریز از مبدأ ایستگاه مرکزی راه آهن تهران آغاز شد. این خط به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای ارتباط دهنده پایتخت ایران به سایر نقاط به شمار می‌آمد. بتدریج محله‌های شهری در پیرامون این خط شروع به شکل‌گیری کردند که در فاصله سه دهه بعد، این مسیر در میانه محله‌های مسکونی منطقه 17 شهر تهران قرار گرفت و با گسترش شهر تهران از حوزه جنوب غربی، به ویژه در منطقه 18 این خط را به عنوان لبه‌ای جداکننده مطرح نمود.
از سال 1386 تا سال 1392 انتقال این خط به سطح زیرین ادامه یافت و این تونل در خردادماه 1392 به بهره‌برداری رسید. با زیر زمینی شدن خط آهن تهران – تبریز در طول 9 کیلومتر و با احتساب معابر همجوار، محدوده ای به وسعت 50 هکتار در اختیار شهر قرار گرفت که بازآفرینی عرصه یاد شده به عنوان یک فضای شهری، ضمن بهبود تصویر ذهنی شهروندان از پهنه جنوبی تهران، توسعه محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد همجوار را تسهیل خواهد نمود. 
همزمان با آغاز به کار دور جدید مدیریت شهری تهران از پنجم آذرماه 1396، تهیه طرح ویژه زیرگذر راه آهن تهران- تبریز در دستور کار قرار گرفت؛ اما با رویکرد شهردار تهران و با توجه به وسعت و اهمیت پروژه و ضرورت بهره گیری از ایده صاحب نظران، طرح بازآفرینی این محور شهری به عنوان یکی از محدود عرصه های موجود، در تیرماه 1397 و با تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از نمایندگان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد تهیه طرح توسط سازمان نوسازی شهر تهران در قالب یک فراخوان عمومی و بین المللی، به مسابقه گذاشته شود. 
اهداف این مسابقه عبارت بودند از ارتقای موقعیت شهری پهنه جنوبی پایتخت، تبدیل تهدید اراضی رها شده راه آهن به فرصت برای رونق و توسعه مناطق همجوار، تأمین خدمات فرهنگی، تفریحی و تامین تجهیزات شهری، اجرای پروژه شاخص بازآفرینی شهری با همکاری دولت، شهرداری و بخش خصوصی.
فراخوان عمومی و بین المللی برای برگزاری مسابقه”بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز”، پنجم آبان 1397 منتشر در پی آن، بازدید از محور و محدوده آزاد شده برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شد. مسابقه ای که با ثبت نام اولیه 247 فرد حقیقی و حقوقی از داخلی و خارج کشور، با استقبال قابل توجهی مواجه شد.
در نهایت، 105 اثر داخلی و خارجی برای مرحله اول مسابقه، شامل ایده کلی طرح دریافت گردید. 
جلسات داور مرحله اول این طرح ها در تاریخ 23 آذر ماه 97 در برج میلاد برگزار و 15 اثر شامل 3 اثر خارجی و 12 اثر داخلی به مرحله دوم مسابقه راه پیدا کردند. 
در ادامه، هیأت داوران به منظور تعریف محورهای مرحله دوم مسابقه و خروجی اصلی مسابقه جلسات متعددی را برگزار و سپس با پذیرفته شدگان مرحله اول، به منظور آشنایی و تشریح مرحله دوم مسابقه جلسه های جداگانه ای برگزار کردند. جلساتی که با تیم‌های خارجی به شیوه ویدئو کنفرانس برگزار شد. ضمن اینکه با هدف شنیدن نقطه نظرات شورایاران به عنوان صدای مردم مناطق همجوار، جلسات مشترکی نیز با حضور شرکت کنندگان در مسابقه، داوران، شورایاران مناطق 17 و 18 و مدیران اجرایی تونل راه آهن تهران تبریز برگزار شد. 
آثار مرحله دوم مسابقه، دهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل برج میلاد دریافت و هیأت داوران پس از سه روز داوری فشرده و طی گفتگوها و بحث‌های متنوع حول معیارها و ملاحظاتی چون؛ هم پیوندی با زمینه و بافت، تاب آوری و مدیریت شهری، رویکرد زیست محیطی، محرک توسعه محلی بودن، ارتقای دسترسی و نفوذ پذیری، توجه به ارزش‌های معماری و شهرسازی بومی و معاصر، تحقق پذیری، مشارکت جویی و سازمان اجتماعی، خلاقیت در ایده و توجه به پهنه‌ی نوآوری و اشتغال به رده بندی مشترک رسید و شش گروه را حائز دریافت جوایز رتبه های اول تا سوم دانست.
برگزیدگان این مسابقه همزمان با آیین گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی که 16 اردیبشهت ماه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد به شرح زیر معرفی شدند:

رتبه اول مشترک:
– سرکار خانم Maddalena Gioia Gibelli و تیم همراه از کشور ایتالیا 
– جناب آقای افشین فرزین و تیم همراه

رتبه دوم مشترک:
– شرکت مهندسین مشاور نگین شهر آینده
– شرکت های ESPINÀS I TARRASÓ SCP & Makan Rafatdjou Office از کشورهای اسپانیا و فرانسه

رتبه سوم مشترک:
– جناب آقای ناصر براتی و تیم همراه
– شرکت مهندسین مشاور آداک پویا طرح توس

۱۳۹۸/۲/۲۰ ،۰۳:۰۸:۲۰ +۰۰:۰۰۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸|دسته‌ها: رویدادهای معماری ایران|