برگزیدگان دومین مسابقه ی معماری داخلی فضاهای عمومی هنر معماری اثری از دفتر معماری رازان زمینه و متن

برگزیدگان در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی

دومین مسابقه ی معماری داخلی هنرمعماری


صورت مسئله تبدیل یک انبار متروکه با نه ستون ماتریسی شکل دروسط آن، به نمایشگاه یک شرکت تهویه مطبوع در مشهد بود. آنچه قرار بود به نمایش گذاشته شود مجموعه ای کامل از محصولات برندهای مختلف تاسیسات برودتی و گرمایشی ساختمان (اسپیلت،چیلر ،سیستم های خنک کننده گازی و ..) بود که برخی در فضاهای داخلی و برخی دیگر در فضاهای خارجی نصب می شوند.

 ظاهر صنعتی،کاربرد تاسیساتی و تنوع شکلی کالاهای نمایشی از ویژگی های اصلی موضوع طراحی بود که در طول مسیرطراحی همواره فضا را تحت تاثیر قرار می داد.ایجاد جذابیتهای فضایی برای چنین ویژگی هایی چالشی بود که ما با آن مواجهه بودیم.

کارفرما برای بالا بردن فروش محصولات خود بدنبال ایجاد سه عامل زیر بود :

  • بالا بردن سطح آگاهی مشتری نسبت به محصولات
  • جذابیت (فضایی – نحوه نمایش)
  • ایجاد اطمینان در مشتری

نه ستون موجود در فضا را با سه صفحه و بصورت خطی طوری به یکدیگر وصل کردیم که بتوان از دو طرف آن ها برای نمایش استفاده کرد و به این ترتیب نقش بصری ستون ها نیز کمرنگتر شد. این امکان فراهم آمد تا مشتری محصول را همان گونه که معمولا در خانه ها ، ادارات و… نصب می شود،ببیند و بتواند با روشن و خاموش کردن دستگاه و همچنین تنظیم آن با نحوه کارکرد آن آشنا شود. همچنین امکانات تاسیساتی در فضای نمایشگاه به طریقی طراحی شد تا  همان  وسایل به  نمایش گذاشته شده ، سرمایش و گرمایش محیط نمایشگاه را تامین کنند که این موضوع باعث ایجاد حس اعتماد در مشتری می شود. باکس قرمز رنگ در داخل، محل قرارگیری اشیا سنگین و امتداد آن در بیرون بنا محل نمایش چیلر (در حال کار کردن) و فضایی برای برج خنک کننده است. برج قرمز رنگی که علاوه بر جنبه عملکردی بعنوان نماد و نشانه در ذهن مخاطب باقی می ماند ، در واقع با ایجاد محدوده ای مجزا و با رنگی متفاوت، فضایی ایجاد شده تا با معرفی محصولاتی که مخاطب خاص دارند، در بالا بردن سطح آگاهی سایر مشتریان نیز گامی برداشته شود. قسمت مدیریت در فضای خلوت تر اما با دیواره های شفاف (قابل تغییر) طوری جای گرفت تا کنترل به پرسنل و مجموعه نمایشگاه داشته باشد. طراحی مبلمان بخش مدیریت با توجه به محدویت متراژ و خصوصا عرض کم بصورت یک مجموعه یکپارچه در نظر گرفته شد با این امکان که اتاق مدیریت بوسیله یک در رول آپ، قابل تفکیک از اتاق جلسات باشد. رنگ غالب در نمایشگاه  از برند مجموعه گرفته شده است که در این راستا  تضاد رنگ ها و حرکت عناصرطراحی داخلی به بیرون بنا و مطرح شدن آن به عنوان نشانه می تواند عاملی جذاب برای یک محیط تجاری محسوب شوند.

شرکت تهویه نیا  نمایشگاه مشهد

کارفرما: شرکت تهویه نیا

گروه طراحی: سید نوید امامی، سید حمید امامی، آمیتیس نوروزی  (دفتر معماری رازان، زمینه و متن)

همکاران طرح : آرش رضایی، سعید چراغعلی

مشاور سازه: ایرج اشرف زاده

مشاور تاسیسات الکتریکی: مجتبی خیراندیش

مشاور تاسیسات مکانیکی: شرکت پیشرو تهویه نیا

نظارت اجرا : سید حمید امامی

محل اجرا: مشهد، سه راه ادبیات

مجری پروژه : شرکت تهویه نیا

عکس: محمدعلی شریفیان

زیربنا :۴۰۰  مترمربع

تاریخ اجرا: بهمن ۸۸ تا خرداد ۸۹