Steven Holl

Stretto House, 1992 / Dallas, Texas

عناصر بسیاری در خانه‌ی استرتو مستقیماً از شاخصه‌های سایت منحصر به فرد آن سرچشمه گرفته‌اند. مکان پروژه، قطعه‌ زمینی است که بخشی از آن با سه برکه‌ی بهاری و سدهایی اشغال شده است که آب را در تمام اراضی جاری می‌سازند. هال همین عوامل توپوگرافیک مرتبط به هم را همچون استعاره‌ای پیچیده در طراحی ساختار فضایی خانه به خدمت می‌گیرد. از این رو، چارچوب نظری و مفهومی این خانه از «سدهای فضایی» و «فضاهای آب مانند» تشکیل می‌شود که در آن، «سدها» عبارتند از فرمهای چهارگوش از جنس بلوکهای بتنی، که همگی به طور مستقیم با سدهای بتنی درون سایت ارتباط پیدا می‌کنند. در میان این سدهای قائم، «فضاهای آب مانند» با چارچوب فلزی و صفحات خمیده‌ی سقف، نمادی هستند از جریان چرخه وار آب در برکه. قوطی‌های بتنی طویل و کشیده و سقف‌های سبک به همراه یکدیگر، ترکیبی شاعرانه پدید می‌آورند که بازتابی از شکل زمین به شمار می‌آید.

در همین ارتباط بخوانید!  معماری خانه‌های مدرن آمریکایی (بخش ششم)

یکی از همین به اصطلاح «سدها» در حقیقت اتاقی بیرونی است با تراس سقفی که از فراز آن می‌توان منظره‌ی برکه‌ها را تماشا کرد. ولی اتاق بیرونی دوم، قابل سکونت نیست، زیرا مازاد آب برکه آن را فرا گرفته است. هال از این فضا به شکل «اتاق آب گرفته» یاد می‌کند و احتمالاً صحنه‌ای از فیلم «منطقه»، ساخته‌ی آندری تارکوفسکی، را در ذهن دارد. این فضا همچون نقطه‌ی تلاقی اصلی خانه و محیط آبگیر، پیش بینی و طراحی شده است.

به استثنای اتاق خواب صاحبخانه، بقیه‌ی ساختمان در طبقه‌ی همکف به اجرا در آمده است و تنها هنگام گذشتن از هر محوطه به محوطه‌ی دیگر، اختلاف سطح ملایمی مشاهده می‌شود.

در همین ارتباط بخوانید!  خانه شماره 2 برویر | مارسل برویر

بیننده هنگام گردش در فضاهای خانه، احساس می‌کند در مجموعه‌ای از اتاقکهای داخل باغ قدم می‌زند.

فضاهای درونی خانه، فقط با اختلاف سطح، و شدت و جهت نور در آنها از هم متمایز نمی‌شوند، بلکه کنار هم قرار گرفتن مصالح و رنگهای مختلف نیز در این امر دخیل است، چیزی که به طور کلی از ویژگی‌های معماری هال به شمار می‌آید. هم ورودی و هم سطح درونی خانه به واسطه‌ی استفاده از ورقه‌های فلزی تیزاب خورده و صفحات اندود نیمه شفاف، زیبایی و غنای خاصی یافته‌اند. الگوی رنگ کلی خانه دامنه‌ی گسترده‌ای را از صفحات آلومینیومی مسی رنگ و شیشه‌های مات تا آبیهای مایل به زرشکی، و آبی و سبز و زردهای کمرنگ در بر می‌گیرد. همه‌ی این رنگها همراه با تغییر شدت و مسیر نور طبیعی که از جهت‌های گوناگون وارد خانه می‌شود، دستخوش تحول و دگرگونی می‌شوند.

در همین ارتباط بخوانید!  استنلی سایتوویچ