طراحی اتاق غذاخوری دیگر امری ساده نیست. این روزها راه­کارهایی که متناسب با افراد و خانواده­ های خاص در نظر گرفته شده جایگزین فرمول های کهنه شده­ است. رویکردی مدرن به طراحی، افراد را به تصمیم ­گیری برای خودشان بر سر اینکه غذاخوری چگونه باید باشد فرا می­ خواند. زمانی طراحی اتاق غذاخوری کلیشه­ ای بود. یک لوستر چند شاخه آویخته، ترجیحاً کریستال، در بالای یک میز سلسله مراتبی که با صندلی هایی با بخش تحتانی نرم و پشتی سخت احاطه شده بود، با صندلی های دسته­ دار در بالا و پایین که بر صندلی های کناری برتری داشتند و بوفه­ ی عظیم تکی در برابر دیوار مثل یک پیشخدمت ساکت و قابل اعتماد قرار داده می ­شد. وقتی اتاق غذاخوری مدرن خود را طراحی می­ کنید، قالب ها را کنار بگذارید و ابتدا در نظر بگیرید، که می­ خواهید وقت غذا چقدر رسمی یا غیر رسمی باشد، و یا چقدر لذت بخش یا سریع باشد. آیا هدف ترویج صمیمیت در میان مصاحبان در حین غذاخوردن است؟ یا افزودن لذت یک منظره­ ی جذاب افق ارجحیت دارد؟ وقتی چنین سئوالاتی پاسخ داده ­شد، طراحی می­ تواند فضایی را برای ایجاد تأثیر مورد نیاز تحت کنترل بگیرد. تنها قرار دادن میزی روی یک قالیچه، جزیره­ ای را ایجاد می ­کند که تمرکز را به درون می­ کشد، بنابراین تجربه ­ی غذاخوردن رابطه ­ی بیشتری با گفتگو دارد تا تماشای مناظر. نورپردازی نیز تأثیر قدرتمندی روی روحیه و ارتباطات اجتماعی دارد. اتاق های مدرن مجلل، جایی که غذا خوردن واقعه ­ای با شکوه است مناسب افرادی که از پذیرایی تجمل آمیز لذت می­ برند می­ ماند. از برخی جهات این محیط های داخلی یادآور اتاقهای غذاخوری رسمی دیروز هستند، ولی با مبلمان مدرن و معماری آینده نگرانه. امروزه، گرچه اتاقهای غذاخوری عموماً بیشتر به سمت بقیه­ ی خانه باز هستند، و بوفه­ ی تکی مورد نیاز حالا در فرورفتگی دیوار قرار گرفته یا – حتا بهتر- با یک وسیله توکار شیک جایگزین شده است. بیشترین تغییرات در طراحی اتاقهای غذاخوری مدرن از تغییرات اصلی در زندگی ایجاد می­ شود. مردم علاقه به زندگی در شتاب دارند. نه تنها، کمتر احتمال دارد مثل گذشته­ها پیشخدمت داشته باشند تا پذیرایی با شکوهی را ترتیب دهد، بلکه بسیاری فضایی خودمانی و آرام را ترجیح می ­دهند. بنابراین اکثریت مطلق غذاها که در خانه خورده می­شوند در محیط غذاخوری غیر رسمی مصرف می­ شوند، مثل کنجی با یک میز کافه ­ای و یک نیمکت. حتا آن هم ممکن است برای غذاهای سبک و سریع خیلی رسمی باشد، که روی چهارپایه ­ای مدرن در کنار پیشخوانی بلند مجاور آشپزخانه با لذت بیشتری خورده می­ شوند.
در همین ارتباط بخوانید!  اصول طراحی هتل (عناصر فضایی: نورپردازی)
Page-65-88-4

Design: Richard Meier Architects

این اتاق ساده ­ی مجزا، با یک میز سنتی مستطیل شکل و صندلی در بالا و پایین میز، رویکردی مدرن از غذاخوری رسمی است. سقفی با حاشیه و با نورپردازی در زیر پیش آمدگی دیوار، میز را مورد تأکید قرار می ­دهد. با این وجود، رابطه ­ی بین داخل و خارج به وسیله ی پنجره ­های فراوان و سنگ فرش های گرانیتی که خطوط­شان از داخل به خارج امتداد می ­یابد، وجود دارد. Page 65-88-8

Design: Wanaselja Architecture

این مکان غذاخوری بر منظره­ی ایوان متمرکز شده است، با یک درعمودی و پرده­های آویز آماده­ی حرکت به دست باد مثل پرده­های یک کلبه. بالای میز بدون صندلی رها شده، که هم دلالت بر غذاخوری صمیمی­تر است و هم تضمین می­کند که جلوی این منظره مزاحمتی ایجاد نکند. Page 65-88-9

Design: Lembo Bohn

ترکیب های شگفت آور نه چندان جدی به سبک مدرن، روح تازه­ای می ­دمند. در اینجا، صندلی هایی از ورقه ­های نازک نقره، که شکل آنها دلالت بر استحکام و دوام دارد، با میزی چرخدار همراه شده است که جوهره­ی اصلی­ اش حرکت و ناپایداری است. Page 65-88-10

Interior Design: Lioy Hack Associates Associate;Architecture: Based on a design by William P. Bruder

شکل زاویه­ دار صندلی های طراحی شده بi وسیله فیلیپ استار شکل هندسی سقف را در این گاراژ کالسکه سابق قرن نوزدهمی منعکس می­ کند. رنگ های خاک رسی آجرهای در معرض دید از ساختمان اصلی، در انتخاب فرش با الهام از سبک آرت دکو و میز با پایه­ های گچی ونیزی تأثیرگذار بوده است. Page 65-88-11

Design: David Hertz, Syndesis 

این خانه دو انتخاب غذاخوردن غیر رسمی را در کنار یکدیگر ارائه می­ دهد: نیمکت های بی تجمل که در کنار یک میز پیک نیکی قرار گرفته و چهارپایه ­هایی که نزدیک پیشخوان آشپزخانه قرار گرفته ­اند. چهارپایه ­ها ظاهری کندو مانند و جذاب دارند، حاکی از اینکه غذاخوردن روی آنها عملی شاد و زودگذر است. Page 65-88-12

Design: Fernau and Hartmann Architects

میزهای سفارشی، از طریق مواد و دیگر عناصر طراحی مثل خط و شکل، ظاهری منسجم را به وسیله یکپارچه ساختن مبلمان با معماری ایجاد می­ کند. در اینجا، میزی از چوب کاج و استیل با کفپوش از جنس چوب کاج همخوانی دارد.

Page 65-88-7

Design: Veronique Louvet

در کنار هم قرار دادن همه­ی آنها در این اتاق منتخب، آشکارا بسته به سلیقه­ ی شخصی است. معماری سنتی و اثاثیه با میزی که به وسیله لوکوربوزیه و صندلی های تاشو سفری فرانسوی با شکلی غیر معمول ترکیب شده است.

Page 65-88-15

Design:Brian Murphy Architects

در بیانی شگفت آور از هم کناری های ماهرانه­ ی طراحی مدرن، سه لوستر چند شاخه­ ی کریستالی رسمی با یکدیگر در بالای کفپوشی روستایی از تخته­ های با جلای براق آویخته شده است. رویه ­ی میز شیشه ­ای بلند با سطل نقره­­ی پر از گل  به معنی فرهیختگی است، در حالی که مدعوین روی ابتدایی ­ترین صندلی های اداری استیل که با رنگ سفید لعابی رنگ شده ­اند می نشینند.

در همین ارتباط بخوانید!  معماری داخلی در زندگی ایرانیان باستان | منصور رضایی

Page 65-88-16

Design: Drake Design Associates

این مکان غذاخوری ارتباطی قوی را با آشپزخانه حفظ می ­کند نه فقط به وسیله مجاورت با آن بلکه بوسیله استفاده از کفپوش گرانیتی یکسان و کروم جلا داده شده. صندلی های با رویه ­ی چرمی گره ­زده شده که به وسیله "میس ون درو" طراحی شده کارآمدی طراحی منظم  آشپزخانه را تکرار می­ کند، همانطور که میزی طراحی شده به وسیله ناگاچی مجسمه ساز اینگونه عمل می­ کند به نظر می ­رسد روی شبکه ­ای از طناب های استیل شناور است.

 Page 65-88-17

Design: Larry Totah Design

به وسیله انتخاب چند المان دلپذیر، یک صندلی زیبای غذاخوری می­ تواند حتا وقتی ایجاد شود که طرح باز خانه به معنی غیر رسمی بودن باشد. در اینجا، میز شیشه ­ای بیضی شکل طرح­دار آشکارا در میان صندلی های چرمی، شامل رویه­ ی محکم چرمی که روی یک فریم فلزی کشیده شده است، معلق می ­شود.

Page 65-88-18

Design: Stamberg Aferiat Architecture for B&B Italia

رنگ، مبلمان و معماری را در ترکیبی هنری از اشکال مستطیلی دوباره به هم پیوند می ­دهد. توانایی قدرتمند رنگ برای ایجاد حسی قوی از مکان، حتا در یک مکان کوچک، در این اتاق غذاخوری غیر معمول نشان داده شده است.

Page 65-88-19

Photo: Eric Roth

حتا در یک منزل کوچک، جایی برای غذایی که از بیرون گرفته شده وجود دارد علاوه بر غذاخوردن با فراغت خاطر در یک میز مجاور. مجموعه­ ای متنوع از مبلمان و ظروف شیشه­ ای از دهه­های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ صحنه ­ای شاد و مسرت بخش را ایجاد می­ کند.

Page 65-88-20

Design: Stuart Narofsky

در اینجا، پشتی های صندلی ها باز هستند، اما وزن بصری که از رنگ تیره و شکل صاف آنها افزایش می­ یابد ، مدعوین را در داخل برای غذاخوردنی صمیمی علی رغم فضای گردش اطراف، گردهم می آورد.

Page 65-88-21

Design: Stephen Ackerman,Environetics

این فضا پالت را به مشکی، سفید و طوسی محدود می ­سازد به پاس احترام به مجموعه ­ای مهم هنری و اشکال منحی شکل استثنایی از صندلی های غذاخوری آر نووو که به وسیله "جوزف هافمن” طراحی شده است. لوسترهای آویز با شکل گرد که از صندلی ها الهام گرفته شده، با یکدیگر در هم می ­آمیزند.

در همین ارتباط بخوانید!  طراحی داخلی هتل‌های معاصر (بخش هفتم)

Page 65-88-22

Design: Sharon Campbell Interior Design

رنگ روشن عنصر برتر طراحی در این اتاق غذاخوری، در تأکیدهای مبلمان ، سفال های براق با طرح های چشمگیر، و جزئیات معماری دیده می­ شوند. حالت سرزندگی به این معنی است که وقت غذا در این مکان، شاد و صمیمی است.

Page 65-88-23

Design: Mojo Stumer Architects

تضادهای مدرن به این اتاق غذاخوری خصوصیتی بی همتا می­ دهد. عناصر معماری کاملاً خطی، زمینه ­ای با کیفیت گرافیکی ساده که منحنی های ترکیب شده صندلی های با روکش غیر معمول را نمایان می ­سازد.

Page 65-88-27

Photo: David Duncan Livingston

گستره ­ای پهناور از مکان های غذاخوری و مبلمان در دسترس طراحان مدرن می­ باشد. وقتی که یک میز با رویه­ ی شیشه ­ای با پایه ­ای ستونی در کنار دیواری از پنجره­ ها و درهای فرانسوی رو به ایوان قرار می­ گیرد، وقت غذا حال و هوای غذاخوردن در هوای آزاد را به خود می­ گیرد.

Page 65-88-25

Design: Lioy Hack Associated

وقتی که غذاخوری به سمت اتاق های مجاور باز باشد و یک طراحی داخلی آرام و دنج مورد نیاز است، مبلمان زیبایی که از طریق طرح ها، چوب ها و رنگ های سازگار یکپارچه می­ شوند را انتخاب کنید.

Page 65-88-24

Design: Ken Payson

در میان یک فضای گردشی شلوغ، یک کفپوش با طرح متقاطع از کاشی های آبی و سفید این مکان غذاخوری را مورد توجه قرار می­ دهد. این طراحی، رقصی پر انرژی از خطوط موازی و عمود در کاشی های کف، جزئیات پلکان، کرکره ­های پنجره، پشتی قرمز صندلی ها ، و تشک های شیاردار نیمکت می ­باشد.

Page 65-88-28

Design: Francis-Russell Design

این اتاق رسمی و مجلل همه ­ی عناصر مکان های غذاخوری سنتی باشکوه را داراست، شامل، یک بوفه و قفسه­ بندی دکوری، که با فرهیختگی مدرن خطوط ساده و انحناهای معماری مناسب سبک پر از احساس استوایی شده است. Dakota Jackson میز چوبی با جزئیاتی از آبنوس را طراحی کرده است، که با صندلی­ های با روکش راحت در بر گرفته شده است. لوسترهای با ولتاژ کم که روی پنجره­ ی رو به بام قرار گرفته­ اند روشنایی دلفریب شب هنگام را فراهم می­ سازند.

Page 65-88-29

Design: Mojo Stumer Architects

در مثالی از گرایش جدید به اشکال هندسی و لوازم دارای تضاد برای ایجاد تأثیری قدرتمند، عناصر ذخیره سازی و بوفه ­ی دیواری این اتاق غذاخوری طراحی نامتقاران خیره کننده­ای با چوب روشن با جزئیاتی از چوب آبنوس را به نمایش می­ گذارد. هر چیزی در اینجا درجه یک است: سیستم نورپردازی پیچیده، اثر هنری با قاب طلایی Marc Chagall، و میز و صندلی ­های طراحی شده به وسیله Dakota Jackson.


مترجم: فرید عابدین شیرازی