طراحی اتاق غذاخوری دیگر امری ساده نیست. این روزها راهکارهایی که متناسب با افراد و خانواده های خاص در نظر گرفته شده جایگزین فرمول های کهنه شده است. رویکردی مدرن به طراحی، افراد را به تصمیم گیری برای خودشان بر سر اینکه غذاخوری چگونه باید باشد فرا می خواند. زمانی طراحی اتاق غذاخوری کلیشه ای بود. یک لوستر چند شاخه آویخته، ترجیحاً کریستال، در بالای یک میز سلسله مراتبی که با صندلی هایی با بخش تحتانی نرم و پشتی سخت احاطه شده بود، با صندلی های دسته دار در بالا و پایین که بر صندلی های کناری برتری داشتند و بوفه ی عظیم تکی در برابر دیوار مثل یک پیشخدمت ساکت و قابل اعتماد قرار داده می شد.
وقتی اتاق غذاخوری مدرن خود را طراحی می کنید، قالب ها را کنار بگذارید و ابتدا در نظر بگیرید، که می خواهید وقت غذا چقدر رسمی یا غیر رسمی باشد، و یا چقدر لذت بخش یا سریع باشد. آیا هدف ترویج صمیمیت در میان مصاحبان در حین غذاخوردن است؟ یا افزودن لذت یک منظره ی جذاب افق ارجحیت دارد؟ وقتی چنین سئوالاتی پاسخ داده شد، طراحی می تواند فضایی را برای ایجاد تأثیر مورد نیاز تحت کنترل بگیرد. تنها قرار دادن میزی روی یک قالیچه، جزیره ای را ایجاد می کند که تمرکز را به درون می کشد، بنابراین تجربه ی غذاخوردن رابطه ی بیشتری با گفتگو دارد تا تماشای مناظر. نورپردازی نیز تأثیر قدرتمندی روی روحیه و ارتباطات اجتماعی دارد.
اتاق های مدرن مجلل، جایی که غذا خوردن واقعه ای با شکوه است مناسب افرادی که از پذیرایی تجمل آمیز لذت می برند می ماند. از برخی جهات این محیط های داخلی یادآور اتاقهای غذاخوری رسمی دیروز هستند، ولی با مبلمان مدرن و معماری آینده نگرانه. امروزه، گرچه اتاقهای غذاخوری عموماً بیشتر به سمت بقیه ی خانه باز هستند، و بوفه ی تکی مورد نیاز حالا در فرورفتگی دیوار قرار گرفته یا – حتا بهتر- با یک وسیله توکار شیک جایگزین شده است. بیشترین تغییرات در طراحی اتاقهای غذاخوری مدرن از تغییرات اصلی در زندگی ایجاد می شود. مردم علاقه به زندگی در شتاب دارند. نه تنها، کمتر احتمال دارد مثل گذشتهها پیشخدمت داشته باشند تا پذیرایی با شکوهی را ترتیب دهد، بلکه بسیاری فضایی خودمانی و آرام را ترجیح می دهند. بنابراین اکثریت مطلق غذاها که در خانه خورده میشوند در محیط غذاخوری غیر رسمی مصرف می شوند، مثل کنجی با یک میز کافه ای و یک نیمکت. حتا آن هم ممکن است برای غذاهای سبک و سریع خیلی رسمی باشد، که روی چهارپایه ای مدرن در کنار پیشخوانی بلند مجاور آشپزخانه با لذت بیشتری خورده می شوند.
Design: Richard Meier Architects
این اتاق ساده ی مجزا، با یک میز سنتی مستطیل شکل و صندلی در بالا و پایین میز، رویکردی مدرن از غذاخوری رسمی است. سقفی با حاشیه و با نورپردازی در زیر پیش آمدگی دیوار، میز را مورد تأکید قرار می دهد. با این وجود، رابطه ی بین داخل و خارج به وسیله ی پنجره های فراوان و سنگ فرش های گرانیتی که خطوطشان از داخل به خارج امتداد می یابد، وجود دارد.
Design: Wanaselja Architecture
این مکان غذاخوری بر منظرهی ایوان متمرکز شده است، با یک درعمودی و پردههای آویز آمادهی حرکت به دست باد مثل پردههای یک کلبه. بالای میز بدون صندلی رها شده، که هم دلالت بر غذاخوری صمیمیتر است و هم تضمین میکند که جلوی این منظره مزاحمتی ایجاد نکند.
Design: Lembo Bohn
ترکیب های شگفت آور نه چندان جدی به سبک مدرن، روح تازهای می دمند. در اینجا، صندلی هایی از ورقه های نازک نقره، که شکل آنها دلالت بر استحکام و دوام دارد، با میزی چرخدار همراه شده است که جوهرهی اصلی اش حرکت و ناپایداری است.
Interior Design: Lioy Hack Associates
Associate;Architecture: Based on a design by
William P. Bruder
شکل زاویه دار صندلی های طراحی شده بi وسیله فیلیپ استار شکل هندسی سقف را در این گاراژ کالسکه سابق قرن نوزدهمی منعکس می کند. رنگ های خاک رسی آجرهای در معرض دید از ساختمان اصلی، در انتخاب فرش با الهام از سبک آرت دکو و میز با پایه های گچی ونیزی تأثیرگذار بوده است.
Design: David Hertz, Syndesis
این خانه دو انتخاب غذاخوردن غیر رسمی را در کنار یکدیگر ارائه می دهد: نیمکت های بی تجمل که در کنار یک میز پیک نیکی قرار گرفته و چهارپایه هایی که نزدیک پیشخوان آشپزخانه قرار گرفته اند. چهارپایه ها ظاهری کندو مانند و جذاب دارند، حاکی از اینکه غذاخوردن روی آنها عملی شاد و زودگذر است.
Design: Fernau and Hartmann Architects
میزهای سفارشی، از طریق مواد و دیگر عناصر طراحی مثل خط و شکل، ظاهری منسجم را به وسیله یکپارچه ساختن مبلمان با معماری ایجاد می کند. در اینجا، میزی از چوب کاج و استیل با کفپوش از جنس چوب کاج همخوانی دارد.
Design: Veronique Louvet
در کنار هم قرار دادن همهی آنها در این اتاق منتخب، آشکارا بسته به سلیقه ی شخصی است. معماری سنتی و اثاثیه با میزی که به وسیله لوکوربوزیه و صندلی های تاشو سفری فرانسوی با شکلی غیر معمول ترکیب شده است.
Design:Brian Murphy Architects
در بیانی شگفت آور از هم کناری های ماهرانه ی طراحی مدرن، سه لوستر چند شاخه ی کریستالی رسمی با یکدیگر در بالای کفپوشی روستایی از تخته های با جلای براق آویخته شده است. رویه ی میز شیشه ای بلند با سطل نقرهی پر از گل به معنی فرهیختگی است، در حالی که مدعوین روی ابتدایی ترین صندلی های اداری استیل که با رنگ سفید لعابی رنگ شده اند می نشینند.
Design: Drake Design Associates
این مکان غذاخوری ارتباطی قوی را با آشپزخانه حفظ می کند نه فقط به وسیله مجاورت با آن بلکه بوسیله استفاده از کفپوش گرانیتی یکسان و کروم جلا داده شده. صندلی های با رویه ی چرمی گره زده شده که به وسیله “میس ون درو” طراحی شده کارآمدی طراحی منظم آشپزخانه را تکرار می کند، همانطور که میزی طراحی شده به وسیله ناگاچی مجسمه ساز اینگونه عمل می کند به نظر می رسد روی شبکه ای از طناب های استیل شناور است.
Design: Larry Totah Design
به وسیله انتخاب چند المان دلپذیر، یک صندلی زیبای غذاخوری می تواند حتا وقتی ایجاد شود که طرح باز خانه به معنی غیر رسمی بودن باشد. در اینجا، میز شیشه ای بیضی شکل طرحدار آشکارا در میان صندلی های چرمی، شامل رویه ی محکم چرمی که روی یک فریم فلزی کشیده شده است، معلق می شود.
Design: Stamberg Aferiat Architecture
for B&B Italia
رنگ، مبلمان و معماری را در ترکیبی هنری از اشکال مستطیلی دوباره به هم پیوند می دهد. توانایی قدرتمند رنگ برای ایجاد حسی قوی از مکان، حتا در یک مکان کوچک، در این اتاق غذاخوری غیر معمول نشان داده شده است.
Photo: Eric Roth
حتا در یک منزل کوچک، جایی برای غذایی که از بیرون گرفته شده وجود دارد علاوه بر غذاخوردن با فراغت خاطر در یک میز مجاور. مجموعه ای متنوع از مبلمان و ظروف شیشه ای از دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ صحنه ای شاد و مسرت بخش را ایجاد می کند.
Design: Stuart Narofsky
در اینجا، پشتی های صندلی ها باز هستند، اما وزن بصری که از رنگ تیره و شکل صاف آنها افزایش می یابد ، مدعوین را در داخل برای غذاخوردنی صمیمی علی رغم فضای گردش اطراف، گردهم می آورد.
Design: Stephen Ackerman,Environetics
این فضا پالت را به مشکی، سفید و طوسی محدود می سازد به پاس احترام به مجموعه ای مهم هنری و اشکال منحی شکل استثنایی از صندلی های غذاخوری آر نووو که به وسیله “جوزف هافمن” طراحی شده است. لوسترهای آویز با شکل گرد که از صندلی ها الهام گرفته شده، با یکدیگر در هم می آمیزند.
Design: Sharon Campbell Interior Design
رنگ روشن عنصر برتر طراحی در این اتاق غذاخوری، در تأکیدهای مبلمان ، سفال های براق با طرح های چشمگیر، و جزئیات معماری دیده می شوند. حالت سرزندگی به این معنی است که وقت غذا در این مکان، شاد و صمیمی است.
Design: Mojo Stumer Architects
تضادهای مدرن به این اتاق غذاخوری خصوصیتی بی همتا می دهد. عناصر معماری کاملاً خطی، زمینه ای با کیفیت گرافیکی ساده که منحنی های ترکیب شده صندلی های با روکش غیر معمول را نمایان می سازد.
Photo: David Duncan Livingston
گستره ای پهناور از مکان های غذاخوری و مبلمان در دسترس طراحان مدرن می باشد. وقتی که یک میز با رویه ی شیشه ای با پایه ای ستونی در کنار دیواری از پنجره ها و درهای فرانسوی رو به ایوان قرار می گیرد، وقت غذا حال و هوای غذاخوردن در هوای آزاد را به خود می گیرد.
Design: Lioy Hack Associated
وقتی که غذاخوری به سمت اتاق های مجاور باز باشد و یک طراحی داخلی آرام و دنج مورد نیاز است، مبلمان زیبایی که از طریق طرح ها، چوب ها و رنگ های سازگار یکپارچه می شوند را انتخاب کنید.
Design: Ken Payson
در میان یک فضای گردشی شلوغ، یک کفپوش با طرح متقاطع از کاشی های آبی و سفید این مکان غذاخوری را مورد توجه قرار می دهد. این طراحی، رقصی پر انرژی از خطوط موازی و عمود در کاشی های کف، جزئیات پلکان، کرکره های پنجره، پشتی قرمز صندلی ها ، و تشک های شیاردار نیمکت می باشد.
Design: Francis-Russell Design
این اتاق رسمی و مجلل همه ی عناصر مکان های غذاخوری سنتی باشکوه را داراست، شامل، یک بوفه و قفسه بندی دکوری، که با فرهیختگی مدرن خطوط ساده و انحناهای معماری مناسب سبک پر از احساس استوایی شده است. Dakota Jackson میز چوبی با جزئیاتی از آبنوس را طراحی کرده است، که با صندلی های با روکش راحت در بر گرفته شده است. لوسترهای با ولتاژ کم که روی پنجره ی رو به بام قرار گرفته اند روشنایی دلفریب شب هنگام را فراهم می سازند.
Design: Mojo Stumer Architects
در مثالی از گرایش جدید به اشکال هندسی و لوازم دارای تضاد برای ایجاد تأثیری قدرتمند، عناصر ذخیره سازی و بوفه ی دیواری این اتاق غذاخوری طراحی نامتقاران خیره کنندهای با چوب روشن با جزئیاتی از چوب آبنوس را به نمایش می گذارد. هر چیزی در اینجا درجه یک است: سیستم نورپردازی پیچیده، اثر هنری با قاب طلایی Marc Chagall، و میز و صندلی های طراحی شده به وسیله Dakota Jackson.
مترجم: فرید عابدین شیرازی